استفاده از توان جهاد دانشگاهی برای تحقق اهداف بلند کشور/ حل بسیاری از مشکلات کشور توسط این نهاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور نایب رییس مجلس شورای اسلامی در آیین گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که عصر امروز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه در پژوهشگاه رویان برگزار شد، با تقسیم بندی مشکلات کشور به سه دسته اصلی، گفت: اگر مشکلات و مسائل کشور را در سه گروه دسته بندی کنیم، مشاهده می‌کنیم که تحریم بر بعضی از مسائل تاثیری نداشته است. ما در مسایلی که مزیت رقابتی داشتیم مانند پسته، زعفران، فرش و… در دنیا جایگاه اول بودیم. اگر بپرسیم آیا در این زمینه‌ها رشد کردیم یا پسرفت داشتیم، هیچ کسی نمی‌تواند مدعی رشد باشد و رقبای ما در این محیط رقابتی، مزیت های رقابتی ما را از ما ربودند و پیش افتادند.

وی در ادامه عنوان کرد: گروه بعدی، مسائلی هستند که تحریم متوجهشان بوده که اتفاقا عمده مسایل کشور است. در مواردی تحریم را دور زدیم که دور زدن مشکل گشا است، اما حلال نیست، آفرین دارد اما افتخار ندارد، چراکه منفذی پیدا می‌کنیم و تحریم را دور می زنیم و بعد باز راه را می‌بندند. بخشی از مشکلات را اینگونه حل کردیم و بخشی را هم با خنثی سازی تحریم‌ها و به کمک و نتایج تحقیقات علمی خود یا با مهندسی معکوس حل کردده ایم و با ربودن و به دست آوردن آنچه دیگران دارند و تقلید، اختراع و ابداع توانستیم دستمان را از زیر سنگ تحریم بیرون بکشیم تا برخی مسایل تحت تاثیر تحریم نباشد.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: در بعضی از مواردی که تحریم را خنثی کردیم نه تنها نیاز داخل را تامین کردیم، بلکه افتخار هم کسب کردیم و در تامین نیاز برخی بازار‌ها توانسیم جلوتر پیش برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور در توضیح سومین گروه از مسایل کشور بیان کرد: این گروه مسائلی هستند که نه تنها در آنها تحریم بوده‌ایم بلکه دشمنان تمام توان خود را متمرکز کردند که حتی قدمی پیشرفت نداشته باشیم، همانند مسائل هسته ای، سلول‌های بنیادی و شبیه سازی‌ها که در این موارد ما امروز در لبه علم و تکنولوژی قرار داریم و می‌توانیم در دنیا سرمان را بالا بگیریم.

وی با بیان اینکه امروز ما در حوزه هوافضا حرفی برای گفتن داریم، تصریح کرد: با وجود آنکه آمریکا می‌گوید همه گزینه ها روی میز است، کدام گزینه را تاکنون استفاده نکردند؟ اما تنها گزینه ای که استفاده نکردند جنگ مرکب نظامی است که از زمین و هوا دریا علیه ما می جنگند. اگر این جنگ را انجام نداده اند دلیل آن این است که فرزندان ما در زمینه دفاعی مانند ساخت پهپاد، موشک های کروز، بالستیک، کوتاه برد و… بسیار موفق بوده‌اند و به همین دلیل امروز دشمن جرات تعرض ندارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در انواع نانو تکنولوژی، برخی هایتک ها که مهد تولد آن محیط پویای جهاددانشگاهی بوده ما در دنیا حرف برای گفتن داریم. اما سوال این است چرا در جایی که تحریم‌ها شدید نبوده پسرفت داشته ایم، در حوزه هایی که کمتر بوده هنوز سناریوی دور زدن را تکرار می‌کنیم اما در بخشی که بیشترین تحریم بوده دنیا را متحیر کرده ایم که علت همان چیزهایی است که باعث ایجاد جهاددانشگاهی شد، مانند داشتن روحیه انقلابی، گفتن ما می‌توانیم، خودباروری و ایمان و اعتقاد.

ذوالنوری عنوان کرد: هرجا که تغییر دولت ها در آن حوزه اثر گذاشته، متناسب با اعتقادات دولت ها فراز و نشیب های زیادی داشتیم، هرجا که باور‌های انقلابی و معنوی بوده تغییر ایجاد کردیم. اگر بخواهیم امنیت پایدار داشته باشیم و زنجیرهای وابستگی را قطع کنیم امروز هم باید به احیای همان اصول و نگرش ها برگردیم.

وی در پایان گفت: اگر جهاد دانشگاهی نبود، بسیاری از مشکلات باقی مانده بود. بحمدالله در این ۴۳ سال پرونده درخشان این نهاد عَلَم افتخاری است که می‌توانیم در جهت تحقق اهداف بلند از آن بهره ببریم و به عنوان یک نقشه راه در مسیر توسعه و پیشرفت به آن نگاه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *