روایت حجت الاسلام ذوالنوری از روزی که درخواست مذاکره تروئیکای اروپا درباره برجام را رد کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه تروئیکای اروپایی که سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه را شامل می‌شود، در تلاش و تکاپو هستند تا در سطوح مختلف با مسئولین جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو داشته باشند، گفت: زمانی که ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را عهده دار بودم نیز تروئیکای اروپایی از بنده مسرانه درخواست چنین دیداری را داشتند و چند ماه پیگیری کردند اما در نهایت این دیدار را نپذیرفتم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رابطه ما با دنیا در چارچوب دیپلماسی متداول تعریف می‌شود؛ این ارتباطات یا در قالب روابط دو جانبه است و دو کشور پیرامون منافع دو جانبه، حل مسائل و گسترش مناسبات و رفع سوء تفاهم‌ها دیدار و گفت‌وگو می‌کنند یا در قالب جایگاه حقوقی یا گروه یا لجنه و یا تشکل بین المللی دیدار و گفت‌وگو انجام می‌شود که ساز و کار خودش را دارد.

درخواست دیدار برجامی تروئیکای اروپایی با ایران به معنای ایجاد شکاف و ابهام است

وی در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا یا تروئیکای اروپایی برای گسترش روابط می‌تواند جلسه داشته باشد و هیچ اشکالی هم ندارد اما وقتی حول یک موضوع خاص مانند مذاکرات وین یا برجام تروئیکا بخواهند با ما حرف بزنند معنی آن لشکرکشی علیه جمهوری اسلامی یا لغو ساز و کار موجود و ایجاد شکاف است. هنگامی که ما گروهی در قالب ۴+۱ داریم، تفاوت تروئیکا با چین و روسیه چه می‌تواند باشد که بخواهیم جداگانه با آنها بحث و دیدار کنیم! چنین درخواست‌هایی ایجاد شکاف، خود را موثرتر مطرح کردن و ایجاد ابهام بین ایران با چین و روسیه است و ما نباید چنین درخواست‌هایی را بپذیریم.

ذوالنوری یادآور شد: تروئیکای اروپایی بعنوان نماینده آمریکا هم نمی‌تواند با جمهوری اسلامی دیدار کند چراکه جمهوری اسلامی حافظ منافع در آمریکا دارد و بالعکس بنابراین معنا ندارد که ما با تروئیکا اروپایی به این بهانه نشست داشته باشیم.

واسطه رد و بدل پیام بین ایران و آمریکا ۴+۱ است نه اتحادیه اروپا

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: این کشورها جداگانه و پیرامون موضوعات دو جانبه می‌توانند جلسات خود را با ایران داشته باشند یا در قالب تشکل پذیرفته شده ۴+۱ درباره موضوع برجام و فعالیت‌های هسته‌ای با جمهوری اسلامی مذاکره کنند. اگر قرار باشد بین ایران و آمریکا هم پیامی رد و بدل شود، واسطه آن ۴+۱ است نه اتحادیه اروپا.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: توصیه می‌کنم مسئولین محترمی که چنین درخواستی به آنها می‌شود، با حساسیت لازم و با توجه به منافع کشور پاسخ دهند.

گفتنی است؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز اخیرا درباره ادعای رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به دیدار با نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه پاسخ رد داده، گفت: از نظر ما، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس روش ناپسندی در پیش گرفته‌اند. این در حالی است که گفت‌وگو با سه کشور اروپایی در موضوع هسته‌ای، صرفا در چارچوب ۱+۴ یعنی در کنار نمایندگان روسیه و چین که طرف های مذاکراتی ما هستند، فرمتی معقول و قابل قبول می‌دانیم./ پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *