کمیته تطبیق برجام با نهایت انعطاف رفتار کرد/ آمریکایی‌ها به دنبال برجام پلاس هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنور» در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران و سخت‌گیری‌های کمیته تطبیق برجام باعث شد که تحریم‌ها لغو نشود، گفت: سه نکته مد نظر کمیته تطبیق برجام بود. نکته اول قوانینی بود مبنی بر اینکه اگر قرار است در وین توافقی انجام شود، آیا محتوای آن توافق با منافع ملی سازگاری دارد یا خیر؟

وی بیان داشت: نکته بعدی سیاست‌های کلی کشور و مملکت بود و نکته سوم مد نظر کمیته تطبیق برجام هم این بود که منافع ملت و وضعیت اقتصاد کشور هم در مذاکرات مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرف اصلی کمیته تطبیق برجام این بود که اگر وضعیت ما با توافق بهتر می‌شود، توافق کنیم، اما اگر قرار است یک توافقی باشد که وضعیت کشور بدتر شود، نباید چنین اتفاقی بیفتد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موارد ملاک کمیته تطبیق برجام بود و این کمیته با نهایت انعطاف رفتار کرد و ترجیحش بر این بود که این توافق صورت گیرد، اما معتقد بودند که توافق باید کم ضرر یا بی ضرر باشد.

ذوالنور گفت: اما متاسفانه در بررسی‌ها مشخص شد که طرف‌های مقابل در وهله اول به ما تضمین نمی‌دهند، توان موجود هسته‌ای ما را هم که می‌خواستند بگیرند و امکان راستی آزمایی را هم به ما نمی‌دادند و در عمل هم به برجام باز نمی‌گشتند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعنامه ۲۲۳۱ پیوست برجام است و گفته است که در سال پنجم برجام تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و در سال هشتم برجام هم تحریم موشکی ما برداشته می‌شود، اما متاسفانه آمریکایی‌ها اعلام کردند که ما این‌ها را قبول نداریم و زمانی که آمریکا به برجام بازگردد، اما نیمی از آن را قبول نداشته باشد، فایده‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: ما گفتیم که آمریکا باید قول دهد زمانی که به برجام بازمی‌گردد، مجدداً تحریم‌ها را تحت عنوان حقوق بشر و تروریسم بازنگرداند، اما آنان گفتند که هر زمانی که احساس کنند که باید ایران را تحت عنوان حقوق بشر و تروریسم و یا بحث موشکی و منطقه‌ای مجازات کنند، این کار را خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا الان خارج از برجام است و ابزار استفاده از مکانیسم ماشه را از دست داده است و آنان به دنبال برجام پلاس هستند و آخرین گامی هم که در نظر گرفته بودند، این است که اگر توافق کلی حاصل شد، در پایان این توافق بیانیه وزرای خارجه ۱+۵ با سه بند امضا شود.

وی با اشاره به این بیانیه که طرف‌های غربی در صورت توافق با ایران در مذاکرات به دنبال آن هستند، گفت: در بند اول آمده است که ایران باید از منافع اقتصادی برجام بیشتر بهره‌مند شود، در بند دوم آمده است که ایران باید در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا و اروپا همکاری کند و در بند سوم هم آمده است که ایران باید در زمینه علایق کشور‌های منطقه و نگرانی‌های آنان هم همکاری‌های لازم را داشته باشد که معنایش این است که ایران باید مقاومت را تعطیل کند، برد موشکی ایران باید به حدی کاهش یابد که به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نرسد و اگر آنان به ما حمله کردند، ما نتوانیم به آن‌ها پاسخ دهیم. این بیانیه به این معناست که ما برجام موشکی و منطقه‌ای را بپذیریم و سیاست خارجه آینده خود را بر اساس خوشایند کشور‌های مرتجع و سرسپرده و حکام عرب منطقه تعیین کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر توافق با این شکل انجام می‌شد، غربی‌ها طوق بندگی قطورتری نسبت به برجام گردن ملت ایران می‌انداختنتد و در نهایت به برجام هم بازنمی‌گشتند، راستی‌آزمایی هم نمی‌کردند و ایران را تحت عناوین دیگر تحریم می‌کردند و سوال ما این است که این توافق چه نفعی برای ملت ما دارد؟

وی ادامه داد: زمانی که گفته می‌شود غربی‌ها باید سوئیفت را بردارند، می‌گویند که اگر اراده برای باز شدن سوئیفت به روی ایران باشد، حداقل ۳ ماه زمان می‌برد، اما زمانی که درباره راستی آزمایی صحبت می‌کنیم، می‌گویند که نهایتاً ۴۸ ساعت برای راستی‌آزمایی کافی است!

ذوالنور تاکید کرد: این مسائل نشان می‌داد که  دنبال این بودند که یک شوی تبلیغاتی نشان دهند و بگویند که من برجام را بازگردانم و کارم را کردم، اما دیگران نگذاشتند.

وی گفت: نظر کمیته تطبیق برجام بر مساعدت، انعطاف، همراهی و تلاش در جهت این بود که این توافق اتفاق بیفتد، اما حرفشان این بود که توافق باید خوب باشد نه اینکه توافقی انجام شود که مشکلات مردم را افزایش دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت روحانی نتوانست ارتباط خوبی با کشور‌های مختلف به ویژه در منطقه برقرار کند و کشور را در این ۸ سال منزوی کرد/انتهای پیام

منبع: خبرگزاری میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *