نایب رئیس مجلس: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد بسیار متقن و جامع است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در همایش نکوداشت روز جهانی استاندارد، با تأکید بر اینکه قانون دائمی استاندارد از قوانین بسیار متقن  و جامع است، عنوان کرد: سازمان استاندارد در انجام‌ مأموریت‌های خود دست بالا را بگیرد، چراکه ضعف و کمبود نداریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح سوال‌هایی با این مضمومن که آیا آزمایشگاه‌هایی برای بررسی و اندازه‌گیری عوارض استفاده از رادیوداروها، میزان استاندارد آرسنیکی که جذب ریشه برنج می‌شود، کشت و عوارض کشت و استفاده از محصولات تراریخته در کشور وجود دارد؟ تاکید کرد: بدون ارتباط تنگاتنگ علوم پزشکی، بخش خصوصی و آزمایشگاه‌ها با استاندارد نمی‌توانیم از سلامت موضوع مطمئن شویم؛ بنابراین به توسعه استاندارد نیاز داریم. البته این بیان نقض و زیرسوال بردن موضوع مهم استاندارد نیست، بلکه یک ضرورت است که دستگاه‌های ذی‌ربط در سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و تخصص منابع و امکانات توجه لازم را به این موضوع داشته باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: رشد تکنولوژی، قدرتی که در تبدیل مواد و تغییرات ژنتیکی که در محصولات غذایی و تحولات با سرعتی که اتفاق می‌دهد ایجاب می‌کند توان استاندارد ما افزایش پیدا کند؛ به‌ویژه زمانی که منافع افراد و تعارض منافع هم در اینگونه مسائل وجود دارد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین استاندارد یک بحث، اما عملی و پیاده کردن آن بحث مهم دیگری است، گفت: آیا ما می‌توانیم استاندارد را با قوانین همراه کنیم؟ یا سیاست‌های دولت و مجلس در این زمینه مکفی بوده است که قدرت نظارت تخصصی را داشته باشیم؟

این نماینده مجلس ضمن اشاره به بازدیدها و جلساتی که در سازمان ملی استاندارد داشته، عملکرد این سازمان با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته را خوب برآورد کرد و افزود: امروز همچنان اصحاب منافع می‌توانند هم با فشار و هم با فرار، مقرراتی که ما وضع کردیم را مخدوش کنند و زیر پا بگذارند. البته این عرض بنده ناظر بر کم‌کاری خدمتگزاران عرصه استاندارد نیست، بلکه ناظر به دستگاه‌های فرابخشی استاندارد است که باید در این زمینه نقش ایفا کنند.

ذوالنوری ادامه داد: ما به عنوان نماینده مجلس که یکی از این دستگاه‌ها است و سایر دستگاه‌ها وظیفه داریم پشتیبانی لازم را داشته باشیم که استاندارد بتواند دوام و بقای خود در مقابل همه ناملایمات، سختی‌ها، فشارها، تطمیع‌ها، لابی‌گری‌ها و دورزدن‌ها حفظ کند و نقش‌آفرینی خود را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *