نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم، دولتی نیست که برجام را به هر قیمتی امضا کند، گفت: دولت می‌خواهد تعهد، قرار و معاهده قیمتی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی پیرامون این موضوع که چرا در سال‌های گذشته و در مجلس قبلی دنبال آتش زدن برجام بودند و امروز از پایبندی به آن سخن می‌گویدند، گفت: بعد از گذشت سال‌ها از برجام کاملا مشخص شد حق با آنهایی بود که نسبت به برجام حرف و نظر منفی داشتند چون برجام بدون ضمانت تعقیب می‌شد و از همان زمان معلوم بود خروجی غیر از این ندارد چون در آن هزینه‌ای برای طرف مقابل تعریف نشده بود و آقای ترامپ با یک لگد کاخ برجام را خراب کرد و رفت؛ آیا ما می‌توانستیم آن را تعقیب و مجازات کنیم؟

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دوم این‌که ما همه تعهدات‌مان را اجرا کردیم و کسی نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش کوتاهی کرده است. اکنون برخی می‌گویند چرا ذوالنور و افراد دیگری در گذشته مخالف برجام بودند و حتی ذوالنور هم برجام را آتش زد اما امروز می‌گویند که ما خط مذاکرات برجامی را ادامه می‌دهیم؛ پاسخ آن است که آن زمان بنای من برای آتش زدن برجام آن بود که آقای ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری در زمان صحبت درباره برجام گفت که ما برجام را پاره می‌کنیم و رهبری فرمودند اگر آنها پاره کنند ما آتش می‌زنیم؛ یعنی ما جلوتر و سخت‌تر از آنها هستیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی دونالد ترامپ از برجام خارج شد آیا می‌توانستیم پاره کردنی بدتر از این را برای برجام تصور کنیم؟ وظیفه ما در آن زمان چه بود؟ آیا کوتاه آمدن و بدون عکس العمل بودن را توقع داشتید و این‌که به دشمن بگوییم دستت درد نکند و عین خیال‌مان نیست که آمریکا از برجام بیرون آمده است و موضع‌گیری مثل آقای روحانی داشته باشیم. همان زمان من نسبت به موضع ایشان موضع بد و تندی گرفتم، آقای روحانی آن زمان گفت که یک مزاحمی خارج شد که بهتر هم هست؛ من گفتم آقای روحانی آیا واقعا ایشان مزاحمی بود که خارج شد که شما برجام را خوب اجرا کنید یا این‌که تا جایی که می‌توانست هزینه‌ها را گرفت و جیب شما را زد و شیره جان شما را کشید و الان که باید به تعهداتش عمل کند بیرون رفته تا بیشتر بتواند مزاحمت ایجاد کند.

دولت پیگیر احقاق حق برجامی ایران از طرف‌های مقابل است

وی با طرح این سوال که وقتی آنها از برجام خارج شدند ما چه کاری باید می‌کردیم، آیا ما باید عکس‌ العمل نشان می‌دادیم؟، گفت: وقتی آمریکا از برجام خارج شد ما باید عکس العمل مناسب نشان می دادیم اما حالا که می گوییم باید مذاکرات ادامه پیدا کند دلیل متفاوتی دارد و دلیل این امر این است که ما هزینه جدیدی برای بازگشت به برجام نداریم و تمام تعهدات را انجام داده ایم و بازگشت به برجام تعهد جدیدی برای ما ایجاد نمی کند و ما می خواهیم حق خود را از حلقوم طرف های برجام بیرون بکشیم.

نایب رئیس مجلس یازدهم تصریح کرد:کسانی که با تقطیع مطالب در فضای مجازی دست به تخریب می زنند، وامانده‌ها، شکست خورده‌ها و بی‌آبروهایی هستند که در برجام بی آبرو شدند و از جیب مردم هزینه ها را پرداخت کردند و چیزی برای آنها نداشتند و امروز می‌خواهند جای قاتل و قاضی را عوض کنند لذا یا در حدی از عقب افتادگی ذهنی هستند که مطالب را درک نمی‌کنند و نمی فهمند و یا موضوع دیگری است.

دولت در خصوص برجام موضع درستی گرفت

وی تاکید کرد: دولت در خصوص برجام موضع درستی گرفته است اما با دولت قبلی تفاوت دارد، دولت سیزدهم تمام تمرکز خود را روی برجام قرار نداده است، این نکته حائز اهمیت است که اگر دشمن به وظیفه خود عمل نکرد، ما نباید ارتباطمان را با دنیا و منطقه را قطع کنیم تا اراده دشمن محقق شود.

دولت با تجربه قبلی و دشمن شناسی مسیر استغنا از اروپا و آمریکا را  پیگیری کرد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه دولت به دنبال مذاکرات است تصریح کرد: دولت برای آنکه اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا نشود و مارا متهم به تخریب برجام نکنند، پای میز مذاکره نشست و از طرفی هم با توجه به تجربه قبلی و دشمن شناسی مسیر استغنا از اروپا و آمریکا را نیز پیگیری کرد و روابط را با کشورهای همسایه، منطقه و دنیا پیگیری کرد تا بتوانیم رابطه‌مان را با کشورهای همسایه، منطقه و دنیا فعال کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری یادآور شد: امروز به شانگهای و بریکس پیوستیم و با عربستان سعودی نیز روابط جدیدی تعریف کردیم که این موضوع در رابطه با تعداد زیادی از کشورهای عربی تاثیز گذار است اما برخی در مواجهه با شرایط امروز دنیا جهل دارند و یا نگاه رسانه‌ای درستی ندارد و دشمنی غرب را با ما نمی‌دانند و از برجام و محتوای آن خبر ندارند و یا از تلاش های پشت پرده برای احیای برجام در دولت قبل مطلع نیستند لذا مواضعی می‌گیرند که قابل گذشت است اما موضع برخی از افراد که می‌دانند اگر قانون اقدام راهبردی مجلس نبود، دست دیپلمات های ما در مذاکره برای چانه‌زنی خالی بود قابل قبول نیست و یا باید بگوییم این افراد بی انصاف و فریب کار هستند.

مسیر مذاکرات باز است

نایب رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: مسیر مذاکرات باز است و وزیر خارجه هم تاکید کردند اگر آمریکایی ها حقوق مارا به رسمیت بشناسند، توافق برجام دور از انتظار نیست، امروز جمهوری اسلامی هیچ مشکلی در این موضوع ندارد.

مُر برجام باید اجرا شود

وی با بیان اینکه ما آماده امضای توافق هستیم، گفت: به آقای باقری در دور اول مذاکرات گفتم که شما بگو خودکار دست ماست و توافقی که منافع ما را تامین کند امضاء می‌کنیم، جمهوری اسلامی استنکافی از احیای برجام نداشته اما اگر ضمانت جدیدی برای احیای حقوق در آن ایجاد شود لااقل برجامی نباشد که تعهدی به تعهدات ما اضافه کند بلکه مُر برجام باید اجرا شود.

دولت سیزدهم دنبال احیا برجام به هر قیمتی نیست

این‌که چرا دیروز نگرانی داشتیم ولی امروز نداریم به این دلیل است که دولت فعلی دولتی نیست که بخواهد برجام را به هر قیمتی احیا کند، دولتی است که می‌خواهد تعهد، قرار و معاهده قیمتی ایجاد کند و نه برجام به هر قیمتی؛ این نگاه در دولت گذشته وجود نداشت.

وی در ادامه اظهار کرد: برخی می گویند چرا دیروز نگران بودید و امروز دولت فعلی نگرانی ندارد؛ پاسخ این است که دولت سیزدهم، دولتی نیست که برجام را به هر قیمتی امضا کند، دولتی است که می‌خواهد تعهد، قرار و معاهده قیمتی ایجاد کند و نه برجام به هر قیمتی؛ این نگاه در دولت گذشته وجود نداشت. از سوی دیگر دوم دولت قدرت بازگشت‌ پذیری در بحث هسته‌ای را به جایی رسانده که نگرانی از خروج طرف‌ها از برجام ندارد. چرا که در زمان روحانی اگر طرف‌ها از برجام خارج می‌شدند، دوسال طول می‌کشد که به نقطه آغاز برسیم و آنها ما را در این دو سال بمباران تحریم می‌کردند و ما نمی‌توانستیم عکس‌العملی داشته باشیم اما امروز ما نگران چیزی نیستیم و اگر بخواهند ازبرجام خارج شوند ما سریع به نقطه فعلی بازمی‌گردیم./

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *