وزارت راه‌ و شهرسازی طرح‌های نیمه تمام قم را راهبری کند

🟧 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، رئیس مجمع نمایندگان استان قم با اشاره به وجود طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در قم گفت: مسئولیت این طرح‌ها با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی با راهبری، حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

🔶 حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری در جلسه شورای اداری استان، همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر حل مشکل طرح‌های منوریل و فرودگاه قم افزود: این ۲ طرح برای نظام به یک تابلوی ناکارآمدی تبدیل شده‌است.

🔸 وی با بیان اینکه شب گذشته از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موافقت اصولی و مجوز احداث فرودگاه امضا شد گفت: کار به جریان افتاده، ولی محقق کردن یک طرح زمان‌بر است.

🔸 قم گره مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، بخشی از طرح‌های نیمه‌کاره برای قمی‌ها و مردمی که از این استان آمدوشد می‌کنند، مشکل‌ساز است.

🔸وی با اشاره به کمربند شمالی قم یا بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۳۲ کیلومتر بیان داشت: زیرسازی آسفالت این طرح با بتون است و در کشور دو یا سه مورد بیشتر مانند این طرح نداریم.

🔸 مردم غرب و جنوب و مرکز کشور از قم عبور می‌کنند، بعضا در بزرگراه امام علی‌(ع) تصادف‌های متعددی رخ می‌دهد، گاهی میدان ۷۲ تَن قفل می‌شود که مشکل‌هایی را برای مسافران و مجاوران ایجاد می‌کند.

🔸بانک‌های ملی و مسکن قرار بوده، تسهیلات این طرح را تامین کنند، هنوز مطلقا ورود نکرده‌اند و این آسیب متوجه شهر قم و پیمانکار است.

🔸این طرح سه سهم دارد، که بخشی از آن مربوط به مشارکت بانکی، بخشی در ارتباط با دولت و بخشی دیگر نیز با پیمانکار است.

🔸 آورده دولت خیلی ناچیز بوده، و پیمانکار سهم بیشتری دارد.

🔸 نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه همه مسئولان دولت برای احداث مسکن در کشور بسیچ شده‌اند و کارهای خیلی بزرگی نیز صورت گرفته است گفت: چیزی که می‌توانست در افزایش رضایتمندی مردم و سرمایه عمومی و اجتماعی مهم ترین تاثیر را داشته باشد، متاسفانه الان به دلایلی در حال تبدیل شدن به نقطه ضعف و مطالبه و ناراضی‌سازی علیه نظام است.

🔸 باید هم تلاش و هم هزینه کنیم و هم فحش بخوریم، ولی آن مطلوبی که باید اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتاده است.

🔸نقیصه به وزیر فعلی راه و شهرسازی مربوط نمی‌شود، از گذشته این مسائل بوده و زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده است.

🔸 نایب رئیس مجلس برآوردی که برای هزینه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شده را مورد توجه قرار داد و گفت: با رشد فزاینده تورم، توان و بضاعت مردم در حال کاهش است، مصالح گران‌تر می‌شود، در نتیجه باید سهم‌آورده بیشتری نیز داشته باشند.

🔸 در بین مسیر اجرای طرح، مردم نمی‌توانند این آورده را داشته باشند، اگر سهم خود را نیاورند باید از تسهیلات بانکی استفاده شود.

🔸 بانک‌ها واقعا از دادن تسهیلات مسکن استنکاف و خودداری می‌کنند، به‌ویژه بانک‌های خصوصی به این موضوع ورودی ندارند، دولت باید بانک‌ها را سرخط کند.

🔸 بانک مسکن در این زمینه واقعا بار را بر دوش کشیده، ولی سایر بانک‌ها، تسهیلات تکلیفی را پرداخت نمی‌کنند.

🔸بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن کوتاهی می‌کنند، دولت باید اقدام عاجل داشته باشد.

🔸تاخیر در پرداخت وام‌ها، قدرت مانور و کارایی وام که پنج‌میلیارد ریال است را از بین می‌برد و با افزایش قیمت‌ها چاره‌ساز نیست و عملا معجزه‌ای نمی‌شود.

🔸 مردم و پیمانکاران توانایی ادامه دادن طرح را نخواهند داشت، شهرک‌ها و محدوده‌هایی که در این خصوص پیش‌بینی شده به ویرانه‌های نیمه‌کاره با مطالبه‌های جدی تبدیل خواهد شد.

🔸نماینده قم همچنین در بخشی سخنان با اشاره به نامناسب بودن نمای شهر قم خاطرنشان کرد: شکل و ظاهر شهر قم به شهرهای دورافتاده مرزی شبیه است، آن جور که باید و شاید به قم به عنوان پایتخت انقلاب‌اسلامی و حرم اهل بیت‌(ع) توجه نشده است.

🔸اکنون بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه‌ کاره را در قم شاهد هستیم که البته مسئولیت با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی راهبری و حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *