جوان ما تا زمانی که نسبت به آینده احساس یاس داشته باشد ممکن است به هر ندایی پاسخ دهد / مردم اعتراض را در تخریب و آتش زدن نمی دانند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری،حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در خصوص اعتراضات اخیر کشور، گفت: «برآیند و خروجی فعالیت های دستگاه های امنیتی و اعترافات تعدادی از دستگیرشدگان نشان می‌دهد که اقدامات آنها، متاثر از فضای مجازی بود و چون ابهامات و اعتراضاتی داشتند دست به یکسری اقدامات آشوبگرایانه برای تخلیه هیجانات و انتقام زدند و همچنین با ال قائات رسانه‌های بیگانه و بعضی از لیدرها، با خط‌ گیری از سرویس‌های بیگانه، رسانه های ضد انقلاب و جریانات مخالف مردم، وارد عرصه شدند».

وی ادامه داد: «در این بین یک عده از مردم معترض هستند و ما به انها حق می‌دهیم. مشکلات معیشتی، بیکاری، بازار خودرو و مسکن، پرش قیمت ارز و طلا و … همه در زندگی مردم اختلال ایجاد می کند و ممکن است ظرف یک شب، عده‌ای از مردم را به خاک سیاه بنشاند و طبیعی است که مردم معترض باشند. اما راه نشان دادن این اعتراض، تخریب و خشونت نیست و اگر کسی اعتراضی دارد باید از راه درست آن را پیگیری کند؛ اما عده ای برای تحریک احساسات مردم کشته سازی کردند تا بهانه ای برای تحریک اعتراضات مردم جور شود که درست نیست. من در دانشگاهی بودم دانشجویی پرسید چرا شما زمانی که انقلاب کردید کشتید و آتش زدید من در جواب او گفتم که انقلابیون، کسی را نکشتند زیرا فتوای امام(ره) این اقدامات را حرام کرده بود اما ممکن بود برای قتل مفسدی از مرجعی به عنوان حاکم شرع حکم بگیرند».

ذوالنوری بیان داشت: «من خودم در درگیری های ۱۷شهریور در میدان شهدا، حضور داشتم؛ حدود چهار هزار نفر از مردم به شهادت رسیدند، اما یک نظامی کشته نشد چون مشی انقلابیون، کشتن نبود. آن زمان، کسانی که تخریب می کردند منافقین بودند در اغتشاشات اخیر هم میدان داری برای منافقین بود. لذا ساحت انقلاب از تخریب و آتش زدن و انفجار دور است. اگر این منطق که «باید کشت و آتش زد»، منطق درستی باشد پس اگر اغتشاشگران را هم کشتند نباید اعتراض کنند. اما اگر منطق درستی نیست نباید اینگونه عمل شود. بنابراین باید منطقی را بپدیریم و آن را ادامه دهیم».

وی ببیان داشت: «مردم با اغتشاش همراهی نکردند؛ مساله فوت مهسا امینی آمادگی زیادی داشت تا آشوب را سراسری کند، اما نیامدن مردم و همراهی نکردن آنها با اغتشاش، دلیل رضایتمندی آنها نیست و دوم اینکه اگر ناراضی هستند، اما راه را در تخریب و آتش زدن نمی دانند».

ذوالنوری ادامه داد: «الان که اعتراضات تمام شده است، نمی توان گفت تکرار نخواهد شد زیرا تا زمانی که ریشه‌ها وجود داشته باشد، اعتراضات هم تکرار پذیر خواهد بود و تا تاثیر رسانه‌های بیگانه بر نسل جوان وجود دارد، اثرپذیری هم ممکن است وجود داشته باشد. همچنین تا زمانی که جوان ما نسبت به آینده احساس یأس داشته باشد ممکن است به هر ندایی پاسخ دهد».

ذالنوری ادامه داد: «تا زمانی که فشار بر مردم به گونه ای باشد که او را به انفجار برساند ممکن است دست به انتحار هم بزند. پس در حقیقت راه تسکین شرایط فعلی، این است که قوای مختلف به وظیفه خود عمل کنند و عواملی که مردم را عصبانی می کند را اصلاح کنند؛ زمانی که درصد رضایتمندی مردم بالا برود، اعتراضات هم حل خواهد شد». انتهای پیام/

خبرگزاری شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *