حجت الاسلام ذوالنوری: تأثیرگذاری طالبان در سرنوشت افغانستان منوط به مشاهده رفتار عقلانی از سوی آنهاست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه افغانستان به عنوان همسایه شرقی از جهات مختلف برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، گفت: نخست اینکه افغانستان کشوری مسلمان بوده و رابطه ما با کشورهای مسلمان متفاوت از کشورهای دیگر است؛ دوم اینکه این کشور همسایه ما بوده که همسایگی در شرع، عرف و سیاست های جمهوری اسلامی به عنوان اصل ارتباطی لحاظ شده و سیاست های کلان نظیر سیاست های اقتصادی و سیاست های کلی بر پایه تعامل با همسایگان و ارتباط صمیمی و سالم با آنها تأکید دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: جمهوری اسلامی با عربستان، کویت و روسیه نیز همسایه است اما حائلی میان ما وجود دارد و هم مرز زمینی نیستیم لذا افغانستان یکی از سه کشوری است که با آن مرز مستقیم طولانی زمینی داریم.

وی افزود: افغانستان از زمان استقرار کمونیست ها در این کشور محل کشمکش بوده و روی امنیت و کنش ها و واکنش های کشور ما نیز تأثیر داشته و بعد از آن نیز که آمریکا وارد آن شد و گروه هایی همچون طالبان قدرت گرفته و گروهک های داعشی، القاعده و غیره ایجاد شدند که از این رو لازم است مترصد وضعیت باشیم چرا که هرگونه تغییر مثبت یا منفی در افغانستان روی امنیت مرزهای ما به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار خواهد بود.

ذوالنوری اضافه کرد: جمهوری اسلامی در طول سالیان بعد از انقلاب هیچگاه کمک به مردم افغانستان را رها نکرده و همواره تلاش کردند صلح و ثبات در افغانستان حاکم باشد چرا که این موضوع ارتباط مستقیمی بر امنیت کشور ما دارد لذا همواره نقش حمایتی و اصلاحی در افغانستان داشته ایم.

ایران هرگز مردم افغانستان را بی پناه نگذاشته است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به حضور مهاجران افغانستانی در ایران، گفت: علیرغم وجود مشکلات اقتصادی، منابع و مشکلات آب شرب، حجم زیادی از امکانات کشور را برای مهاجران افغانستانی اختصاص دادیم تا نهایت تعامل مسالمت آمیز را داشته باشیم؛ همچنین زمانی که افغانستانی ها نسبت به پرداخت حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از هریر رود و هیرمند، به وزیر خارجه گفتیم حداقل سرانه آب شرب و آب مصرفی شستشو و غیره شهروندان افغانستانی خود که ساکن ایران هستند را تأمین کنند. با همه این شرایط در تمام فراز و نشیب ها، مردم افغانستان را بی پناه نگذاشته ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید پذیرفت طالبان بخش انکارناپذیری از حقیقت افغانستان است، عنوان کرد: باید پذیرفت که طالبان تندی ها و تفاوتی هایی با سایر گروه های موجود در افغانستان دارد؛ نباید آنها را با القاعده، النصره، داعشی ها و تکفیری ها یکی دانست.

ذوالنوری همچنین با اشاره به تأثیری که طالبان در سرنوشت افغانستان دارد، گفت: نمی توان نقش این گروه در افغانستان را نادیده گرفت لذا طالبان با وجهه متفاوتی که نسبت به جریان های تروریستی و تکفیری داشته، جمهوری اسلامی در گفتگوهای درون افغانی نسبت به آن توجه خواهد داشت.

سرنوشت افغانستان باید به دست ملت و در مذاکرات بین الافغانی تعیین شود

این نماینده مردم قم در مجلس در ادامه هرگونه مداخله خارجی در افغانستان و تعیین تکلیف برای سرنوشت این کشور را مردود دانست و عنوان کرد: از خروج آمریکایی ها، انگلیسی ها و سایر متجاوزان از این کشور حمایت کرده و مخالف حضور آنها هستیم چرا که سرنوشت این کشور باید به دست ملت افغانستان و با مذاکرات بین الافغانی شکل گیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی نیز تلاش دارد تا گروه های معتبر افغانستان را کنار یکدیگر جمع کند تا از جنگ و خونریزی کاسته و تعامل این کشور با همسایگان را افزایش دهد و از سیاست منطق و مصالحه حمایت می کند تا کمتر شاهد برادرکشی در افغانستان باشیم.

طالبان و سایر گروه های حاضر در افغانستان بدانند ایران با هیچ کس در زمینه تامین امنیت شوخی ندارد

ذوالنوری در ادامه نگرانی مردم نسبت به طالبان را نگرانی صحیحی دانست و گفت: طالبان اگر می خواهد در آینده افغانستان تأثیرگذار باشد نباید با دنیا و همسایگان سرشاخ شود بلکه باید از موضع عقلانیت و احترام متقابل عمل کند؛ بنابراین اگرچه ما طالبان را در آینده افغانستان تأثیرگذار می دانیم، اما این گروه و سایر جریانات باید بدانند هر اقدامی که امنیت ملی، انتفاع اقتصادی و حقوق ملت ما را تهدید کند، نظام اسلامی با هیچ کس شوخی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر در پوشش طالبان تعدی به مرزهای ایران صورت گیرد، با اشد اقدامات برخورد می شود که باید مد نظر طالبان باشد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی تلاش دارد ریشه بحران افغانستان در داخل این کشور خشکیده شود./

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *