«میدان» جبران کننده نقایص دیپلماسی منفعل، ناکارآمد و ضعیف دولت/ اظهارات بی‌اساس ظریف فرا فکنی و فرار از مسئولیت و خطاهای ویران کننده خود و دستگاه دیپلماسی بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت الاسلام ذوالنور در واکنش به فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه و اظهارات وی درباره دیپلماسی و میدان، گفت: اینکه برخی اذعان دارند این فایل قرار نبوده منتشر شود، کذب است زیرا آقای سعید لیلاز در همان ابتدای شروع مصاحبه می‌گوید «مشکل بزرگ ما با جنابعالی این است که تمام این هفت سال و اندی که شما وزیر امور خارجه بوده اید و حتی قبلش که به عنوان دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل و مقاطع مختلف، همه زندگی شما لحظه به لحظه‌اش اخبار حساس و اخباری است که ۹۹ درصدش را مردم نمی‌دانند و هرگز نشنیده‌اند و ما می‌خواهیم این را در قالب یک برنامه ۳-۴ ساعته به مردم عرضه کنیم».

قهرمان سازی انتخاباتی قصد طراحان مصاحبه از ظریف

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین قصد طراحان و سازندگان این سناریو قهرمان‌سازی انتخاباتی و دوقطبی سازی کاذب بوده است که این را می توان طبق گفته صریح فرد مصاحبه کننده، دریافت زیرا هدفشان از انجام مصاحبه انتشار و عرضه به مردم است.

وی با اشاره به فایل صوتی ظریف، اظهار کرد: حرفهای محمدجواد ظریف در مصاحبه بر سه بخش تقسیم می‌شود؛  بخش‌ نخست از این مصاحبه حرفهایی عادی است، بخشی دیگر اظهارات «خلاف واقع» و «قلب واقعیات» و بخش دیگری از این فایل صوتی مواردی است «در حیطه اشراف اطلاعاتی وزیر امورخارجه» نبوده و ایشان ظن، گمان و توهماتی را بیان کرده اند و بخش دیگری از اظهارات و ادعاهای ایشان مطالب کذبی است که متاسفانه عامدانه و در جهت خلاف منافع و امنیت ملی کشور است.

ذوالنوری اضافه کرد: چنین اظهارات و اقداماتی ناشی از خط و مشی غلط سیاسی، مبانی التقاطی معرفتی و تفکرات متضاد با مبانی، اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی است. 

تحریف تاثیر نیروی راهبردی قدس سپاه یکی از دلایل اعتراض مردم به فایل صوتی ظریف

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بخشی از سخنان ظریف در این مصاحبه که اعتراضات و احساسات مردم عزیز و شریف در داخل و خارج ایران، پیرامون آنها برانگیخته شده است، اهانت به سردار دلها، تحریف تاثیر نیروی راهبردی قدس سپاه، تضعیف جبهه مقاومت و تکرار ادعاهای بغض آلود و مغرضانه حکام جانی آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در اظهارات ظریف مطالب خلاف واقعی است که  در جهت تخریب رابطه ایران با همکاران و هم پیمانان منطقه‌ای و جهانی ایران ایراد گردیده است مانند اینکه: «میدان» به ما می‌گفت به لاوروف چه بگو یا نگو، این کاملا خلاف واقع است زیرا «میدان» برای «دیپلماسی» تعیین تکلیف نمی‌کرد بلکه بخشی از تکلیف را در دفاع از منافع ملی، «میدان» و بخشی را «دیپلماسی» اجرا می‌کرد.

ذوالنوری معتقد است: از زمانی که دولت آقای روحانی روی کار آمده ما بسیاری از عرصه‌ها یا حضورمان در منطقه را از دست دادیم و اتفاقا حضورمان تنها در کشورهایی حفظ شده که «میدان» حاکم بوده و این هم به خاطر ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی است.

وی یادآور شد: ناکارآمدی دولت و دستگاه دیپلماسی نیز در ارتباط با ترکمنستان یا موضوع دیپلماسی اقتصادی در سوریه کاملا مشهود است. امروز سهم و بهره برداری ما از بازسازی سوریه به ترکیه رسیده در حالی که ما در سوریه شهید دادیم، در عراق هم وضعیت به هیمن شکل است، در واقع دولت ناکارآمد نتوانسته حقوق ملت را تامین کند، بنابراین «میدان» نقایص دیپلماسی ما را پوشانده است اما در این فایل صوتی برعکس و خلاف واقع، موضوعات عنوان شده است.

روسیه و چین همیشه با جمهوری اسلامی ایران همراهی داشته اند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ارتباط با اظهارات ظریف درباره روسیه، گفت: روسیه و چین همیشه با جمهوری اسلامی ایران همراهی داشته اند ولی مبنای این دولت و هدف آنها رفتن در مسیری بود که انتهای آن به مذاکره با آمریکا منتهی شود، لذا هدف گیری و سیاست گذاری دولت این بوده اما موفق نشدند به این هدف دست پیدا کنند و با این نگاه با روسیه و چین برخورد می‌کردند.

ذوالنوری تاکید کرد: آقای ظریف خلاف امنیت ملی موضع گیری کردند و در شرایطی که آمریکایی‌ها دنبال امتیاز گرفتن از طریق ۱+۴ از جمهوری اسلامی ایران هستند، روسیه را می‌زند تا ارتباط ایران با روسیه باعث رنجش آمریکای‌ها نشود و کشور به سمت آمریکا بغلطد. آقای ظریف خلاف واقع درباره کارشکنی روسیه در برجام صحبت می‌کند، اینکه روسیه به ضرر ایران حرکت کند یا نخواهد برجامی شکل بگیرد، درست نیست. روسیه موضع حمایتی دارد و میانجی گری کرده است و این شکل که ظریف مطرح کرده، غلط است و این نوع موضع‌گیری متاثر از نگاهی است که همه چیز باید به آمریکا ختم شود.

اظهارات ظریف درباره حمله اسرائیل به سوریه خلاف واقع بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اظهاراتی که آقای ظریف درباره حمله اسرائیل به سوریه در این مصاحبه عنوان کرد نیز حتی مورد تکذیب جان کری رفیق گرمابه و گلستان ایشان قرار گرفت. موضع نظام و کانال‌هایی که اخبار دقیق منتشر کردند، نشان می‌دهد که حرف‌های آقای ظریف در این خصوص هم خلاف واقع است./

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *