رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: غنی سازی ۶۰ درصد نقشه دشمن را باطل و دست دیپلمات های کشورمان را باز کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت الاسلام ذوالنور در رابطه با آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: کشورمان عضو پادمان یا معاهده NPT است لذا بر اساس این معاهده اعضا حق فعالیت های صلح آمیز هسته ای منهای بحث اشاعه و بمب که کاربردش کشتار جمعی محسوب می شود را دارند.

غنی سازی در چارچوب NPTحق مسلم ایران است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنابراین اگر کشورهای عضو بخواهند غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز انجام دهند، بر اساس NPT و در چارچوب این معاهده حق مسلم دارند؛ البته برجام این حق کشورمان را محدود کرد.

وی ادامه داد: به عبارتی برجام غنی سازی اورانیوم را تا ۳٫۶۷ دهم درصد تقلیل داد و تجهیزات سایت های غنی سازی را محدود کرد؛ همچنین انباشت مواد غنی سازی شده را به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اصل غنی سازی ۶۰ درصد مورد قبول و همچنین محدودیت برجام در این راستا مشخص است، افزود: طرف های مقابل کشورمان تعهد داشتند با اجرای تعهداتمان، وظایفی را انجام دهند؛ در این راستا باید تحریم های نفتی، بانکی، کشتیرانی و هواپیمایی را لغو می کردند اما به تعهداتشان عمل نکردند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: غنی سازی ۶۰ درصدی به عبارتی عمل به مفاد برجام است زیرا ماده ۳۵ و ۳۶ برجام حق بازگشت داده و عنوان کرده اگر طرف های برجامی وظایفشان را انجام ندادند، طرف دیگر نیز می تواند وظایفشان را انجام ندهند.

غنی سازی ۶۰ درصدی نقض برجام نیست

ذوالنوری گفت: بنابراین آغاز غنی سازی ۶۰ درصد نقض برجام نیست زیرا در این توافقنامه عنوان نشده غنی سازی ۶۰ درصدی انجام نشود بلکه محدودیت ایجاد کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورمان از برجام خارج نشده و خلاف NPT و مصارف غیر صلح آمیز عمل نکرده است، اظهار کرد: در مواد مذکور برجام عنوان شده می توانید در محدودیت های مشخص شده توافقنامه نباشید و ما نیز به قبل برجام بازگشتیم؛ برجام ترک نشده بلکه در این موارد به قبل از برجام بازگشتیم و این در حالیست که طرف های مقابل تحریم های زیادی را اعمال کردند.

برای تولید رادیو داروها و مصارف صنعتی نیاز به اورانیوم ۶۰ درصد و حتی بیشتر داریم

وی ادامه داد: بر این اساس باید اذعان کرد برای تولید رادیو داروها و مصارف صنعتی نیاز به اورانیوم ۶۰ درصد و حتی بیشتر داریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اگر قرار بود در چارچوب پنج گام دولت حرکت کنیم، دست سازمان انرژی اتمی برای غنی سازی ۶۰ درصد باز نبود اما قانون مجلس دست این سازمان را بازگذاشت و الزام برای انجام قانون ایجاد شد.

قانون راهبردی مجلس دست سازمان انرژی اتمی را بازگذاشت

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه با میدان مانوری که باز شد، عوامل سازمان انرژی اتمی که بخاطر محدودیت های برجامی دارای بغض متراکم چند ساله بودند، با اعتقاد و حرکت جهادی سریعا مقصد را ممکن کردند و دست جمهوری اسلامی برای مذاکرات را باز کردند.

ذوالنوری گفت: ظرفیت های سازمان انرژی اتمی بسیار بالاست و این افراد دارای اعتقادات و باورهای انقلابی هستند لذا هرگاه نظام به آنها اجازه دهد و تکلیفی برایشان مشخص کند با روحیه جهادی خلق حماسه می کنند که غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم نمونه آن است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه تلاش دشمن برای زدن سایت هسته ای نطنز و اخلال در فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان حول چند هدف بود.

هدف قرار دادن سایت هسته ای نطنز برای خالی کردن دست مذاکره کنندگان بود

وی در این راستا، ادامه داد: گرفتن توانمندی جمهوری اسلامی اولین هدف آنها است؛ در واقع آنها نمی خواهند کشورمان در عرصه هسته ای که سکوی پرش محسوب می شود، رشد کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین آنها می خواهند در میز مذاکره دست کشورمان را خالی کنند؛ به عبارتی آنها می خواهند بگویند با اجرای قانون راهبردی نگران هستیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته به آنها باید پاسخ داد که جای نگرانی نیست زیرا ابتدا باید وظایفشان را انجام می دادند تا حق ایران حاصل میشد.

غنی سازی ۶۰ درصد سحر دشمنان را باطل کرد

ذوالنوری گفت: غربی می دانند اگر سایت نطنز فعال باشد مجبور می شوند امتیازات بیشتری دهند و نظر کشورمان را جلب کنند؛ آنها هدفشان این بود با زدن نطنز بگویند چیزی در دست ندارید لذا نباید در میز مذاکره امتیاز بگیرید بلکه باید از سر جبر امتیاز بدهید. غنی سازی ۶۰ درصد این سحر را باطل و دست دیپلمات های کشورمان را باز کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه موضع کشورمان از قبل انفجار نطنز، موضع قوی تری است بنابراین ما هستیم که در میز مذاکرات شرط تعیین می کنیم و کیفیت رفع تحریم ها را مشخص می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بدون شک این مسیر ادامه خواهد داشت و دانشمندان کشورمان بیشتر می درخشند، خاطرنشان کرد: بنابراین این اقدام اقتدار و توانمندی ایران را ثابت کرد و همچنین نشان داد اگر دشمن بخواهد به منافعمان ضربه بزند، علاوه بر جبران آن، قادر هستیم گام های موثرتر و قوی تری برداریم./

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *