🎥 فیلم/مشروح مصاحبه/…چون دخالت در عزل و نصب‌ها ندارم صدایم بلند است وگرنه مدیری را بیاورم و تخلف کند اما لاپوشانی کنم، موجب خدشه به جایگاه نمایندگی و حق مردم است.

🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، نماینده مردم شریف قم در مجلس گفت: حجم بالای کار در سطح کلان به ویژه حوزه سیاست خارجی کشور فرصت تشکیل کارگروه ها را از من گرفته است و لذا هر جا که نیاز داشتم از نظر کارشناسان، خبرگان و اهل فنّ بهره برده ام.

🔸من از مجلس قبل در شعارها و سخنرانی های تبلیغاتی که داشتم، طرح می کردم که نماینده باید با متخصصین مشورت داشته باشد، کارگروه‌های تخصصی ایجاد کند، نظرات آنها را در موفقیت خودش استفاده کند و به نفع جامعه به کار ببندم. انتخابات که تمام شد یکی از نمایندگان محترم استان اقدام به راه انداختن کارگروه ها کردند و بنده احساسم این بود که بر اساس محور صحبت های من این کارگروه ها شکل گرفته است و عزیز دیگری در راه اندازی سبقت گرفت و کارگروه ها را راه انداخت. جزاء الله خیرا.

🔸بنده اگر می آمدم و بعد از فعالیت سایر دوستان نماینده کارگروه فعال می کردم، ممکن بود تلقی شود موازی کاری یا رقابت یا مثلاً کم نیاوردن، تقلید و چنین حالتی تلقی شود، احساس کردم که دیگر ضرورتی نداره که من در این زمینه ورود پیدا کنم.

🔸ولی بنده به شکل دیگری از این ضرورت بهره مند هستیم که اسمش کار گروه نیست ولی هر موضوعی که لازم است از نظر مطلع باشم یا اِشراف بیشتری پیدا کنم با اهل فن، متخصصین مربوطه و مسئولین ذینفع مشورت کرده و رهنمود می گیرم و بحث و گفت وگو می کنم که این موارد در طول دوران خدمت به مردم به تناسب پیش آمده و بکارگرفته ام.

🔸در قالب کارگروه و اینکه عده ای گرد هم باشند حالا تا نیاز پیدا کنم یا نکنم، شکل نداده ام، اما هر زمان که نیازمند مشورت اهل فن بودم از نظرات بی‌بهره نشدم، تا انتخابات جدید؛ انتخابات جدید که شد در مجمع نمایندگان استان بحث این بود که یا هر سه نماینده هرکدام یک کارگروه ویژه داشته باشند، یا کارگروه‌های مجمع ایجاد شوند. خوب تلقی ما این بود که از صفر می آییم زمینی را طراحی می کنیم، می گوئیم نیازمندی‌های ما این کار گروه هاست، ایجاد کنیم، خوب حالا چگونه ایجاد کنیم؟ ملاک انتخابمان چه چیزی باشد؟ چه کسانی را انتخاب کنیم و بیاوریم؟

🔸دوستان عزیز و دو نماینده بزرگوار، یکی از این بزرگواران احساس کرد که خود به تنهایی باید تشکل هایی داشته باشد، عزیز دیگری هم خوب همان کارگروه‌های گذشته را ادامه داد و کارهایش را انجام می دادند، اینجا اگر بنده ورود جدی میکردم شاید می شد تغییر ایجاد کرد و تحولی ایجاد کرد ولی باز من شائبه این را داشتم که ممکن است کشمکش هایی ایجاد شود. با همه بدبختی ها و مشکلاتی که ما در کشور داریم، زیبنده نیست که مردم ببینند سه نماینده هم سر مسائل جزئی با هم اختلاف نظر پیدا می کنند، چالشی پیش‌میاد؛ لذا از همین تریبون اعلام کردم که بنده نیز هر وقت لازم باشد از این کارگروه ها هماننده گذشته استفاده خواهم کرد.

🔸نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، متاسفانه به خاطر اشتغالات من که بخش اعظمی از آن کشوری است، فرصتی دست نداد تا از این کارگروه ها به شکل ثابت و شیوه ای که دوستان همکار دارند بهره ببرم بطوریکه نه از این کارگروه ها مشورتی تاحالا گرفتم نه مشورتی تا حالا داده ام، موضوعی را هم واگذار نکرده ام که بروید روی این موضوع شما کار کنید. لذا عملاً آن چه که مد نظر ما بوده از شکل گیری کارگروه های مجمع نمایندگان استان، چنین اتفاقی صورت نگرفته، ولی اگر بخواهیم واقعاً این کار انجام شود، نیاز به یک وقت گذاری و سرمایه گذاری مناسب دارد تا که ما جذب افراد به کارگروه ها را بر اساس اهداف و برنامه های تعریف شده دعوت به همکاری کنیم.

🔸در خصوص جنبه مداخله در امور اجرایی، من نه تنها برای کارگروه ها قائل نیستم، برای خود نماینده هم قائل نیستم. یعنی من معتقدم که ما تفکیک قوا داریم در کشور، قوه مقننه کارش قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون، قوه مجریه(دولت) که امور اجرایی با آن است، اگر من آمدم و فشار آوردم به دولت که فلان مدیر عوض کنید، فلان مدیر بزارید رأس امور، در خیر و شر آن مدیر جدید بنده شریک خواهم بود.بنده نمی توانم سر استاندار یا وزیر مربوطه داد بزنم چرا مدیرت این کار را کرده؟! خوب خودم گفتم بزار، این حق الناسِ، حق تمام مردم است. وقتی قانون نصب مدیران را به دستگاه اجرایی کشور و(دولت)داد، اگر منِ نماینده آن حق را صلب کردم و بعد مردم ضرر کردند، بنده حق الناس مرتکب شده ام. همان گونه که آن نمی تواند اگر هیئت دولت، قانون را تدوین کرد مصوب کرد، دستورالعمل مصوب کرد، در کمیته انطباق بررسی می شود اگر مخالف قانون باشد، لغو و باطل می شود، چطور او اگر چیزی را که مشابه قانون بذارد می توانیم لغوش کنیم و بگوئیم کار شما نیست، اما آیا می توانیم اجرا را از او بگیریم و بگوییم کار تو نیست؟

🔸من باید قانون بزارم ونظارت بر قانون داشته باشم. اگر مدیری فساد داشت صدام بلند ومی ایستم تا این مدیر را بردارند چون فاسد، اینجا در دفاع از مردم و اجرای قانون اگر مدیری لایق و به ناحق می خواهد قلع و قمعش کنند، سوال می کنم چرا می‌خواهید چنین کاری را کنید؟ توجیه کنید ما را که این مستحق عزل سپس بردارید. این جا هم باید از حقوق مدیر دفاع کنم. ولی اینکه نظر مرا فلان وزارتخانه یا نظر مرا فلان استاندار رعایت نکند، منم باید حتما مدیرش را جا به جا کنم، دست نیست و اصلا من حق چنین کاری ندارم.مثلاً فلان جا گفتم فلان شخص مشغول به کارکن والا وزیرت استیضاح می کنم. من حق این کار را ندارم. فلان جا به فلان شخص گفتم به فلان کس باید کمک کنی یا باید فلان کار را انجام بدی، اگرنکرد مثلا انتقام بگیرم.نه،حق من نیست.

🔸اگر کسی حقی دارد و قانون آن حق را داده دستگاه اجرایی آن حق را نمیدهد به طرف، من یقه اش را می گیرم، صدایم بلند، چون دخالت در عزل و نصب ندارم، اگر آن فرد آدم خودم شد مجبورم کتمان کنم، لاپوشانی کنم، لو ندهم و پشتیبانی به ناحق کنم، چون احساس کنم افتادن این مدیر خدشه به وجهه من است، چون من درآوردنش دخالت داشتم.

🔸من نمی توانم به عنوان نماینده وارد این عرصه ها شوم، من باید حق دستگاه‌های اجرایی را به خودش بدهم، اگر به حق عمل نکرد بتوانم یقه اش را بگیرم. آنگونه می شود معامله، وقتی من یک مدیری رو با نفوذ آوردم، نصب کردم، بعد یک مدیر دیگر که مشکل دارد، نگاه من با نگاه استاندار یا وزیر مربوطه که اینجا، فرد خاطی باید کنار برود و معامله گری مطرح می شود، اینجاست که حق مردم نابود و از بین می رود.

🔸من نمی توانم در اجرا دخالت کنم ولی در سطح ملی استیضاح رئیس‌جمهور را مطرح کنم ولی اینجا استاندار از من گله مندی ندارد که من پا تو کفشش کرده باشم و نگذارم به وظایفش عمل کند. اتفاقاً همان اول هم به آقای استاندار گفتم آقای استاندار ما دو تا حوزه کاری داریم، یکی حوزه ملی، من وزیر استیضاح می کنم، من رئیس جمهوراستیضاح می کنم، شما اگر ورود کنید در این مسائل و اگر بخواهید کل کل کنید، استان آسیب خواهد دید، من ممکن وزیر استیضاح کنم، رئیس جمهور استیضاح کنم ولی اینجا هر کمکی به شما به عنوان نماینده دولت باید در جهت رفع مشکلات استان داشته باشم نه تنها کوتاهی نمی کنم بلکه با همه وجود همراه هستم، اصلاً این دو مقوله را به هم ربط نمی دهیم، لذا از ابتدا تا کنون هم مبنای من بر همین شکل بوده و همه جا کار کردم جاهایی هم چون مبنا تعامل بوده اگر جایی هم ما به حق تشخیص دادیم ظلمی شده خطایی شده غالباً هم اگر سفارش کرده ایم توجه شده است.

🔸اینگونه نیست که دستگاه اجرایی استان به حرفهای بنده بی اعتنا باشند، چون من از ابزاری برای فشار به مدیر استفاده نمی کنم،نه! اتفاقا چون تاکنون برخورد تعاملی و اخلاقی بوده است، خیلی بهتر در حل مشکلات مردم جواب داده است، تا گرو کشی و اذیت متقابل، خوشبختانه ما چالشی نداشته ایم در این زمینه تا کنونو هر کجا که به نفع مردم بوده است تلاش کرده ایم تا مشکل برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *