🔴بیانیه پایانی نشست روسای کمیسیون‌های روابط خارجی مجالس کشورهای حامی فلسطین

بسم الله الرحمن الرحیم
به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اولین نشست مجازی روسای کمیسیون های روابط خارجی مجالس کشورهای حامی فلسطین و گروه های فلسطینی در روز دوشنبه(۲۹ دی ماه) در تهران با شعار «قدس محور وحدت همه-همه باهم علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» با مشارکت روسا، نمایندگان مجالس و نمایندگان گروه های فلسطینی برگزار شد.
شرکت کنندگان در این همایش با بررسی تحولات جاری فلسطین و منطقه بر موارد زیر تاکید کردند:

  • رژیم صهیونیستی، رژیمی غاصب و اشغالگر است و مقابله با اشغالگری را از لحاظ شرعی و قانونی وظیفه خود و همه ملت های مسلمان می دانند.
  • مقاومت شجاعانه و مقدس ملت و نیروهای مقاومت فلسطین در جهت احقاق حقوق طبیعی و مسلم خود که مورد تایید حقوق بین الملل نیز می باشد را پاسخی لازم و مشروع در برابر اشغالگری، نژادپرستی و تجاوزات رژیم صهیونیستی می‌دانند و ضمن ارج نهادن به مبارزه و مقاومت رهایی بخش ملت فلسطین از دول اسلامی، جامعه جهانی و کلیه ملل آزادیخواه می‌خواهند برای احقاق حقوق مسلم و مشروع ملت فلسطین، به یاری این ملت بشتابند.
  • با تاکید بر حق قانونی و غیرقابل چشم پوشی تمامی پناهندگان و آوارگان فلسطینی در بازگشت به موطن اصلی خود، توطئه صهیونیستی-آمریکایی معامله قرن برای اسکان دائمی و اجباری فلسطینیان در خارج از وطن را محکوم می کنند و ضرورت مقابله با آن را یادآور می شوند. همچنین دولت های میزبان، آوارگان و پناهندگان فلسطینی را ترغیب می کنند تا در جهت تحقق حق بازگشت مردم فلسطین، شرایط لازم برای برخورداری از حقوق انسانی و زندگی شرافتمندانه آنان را فراهم آورند.
  • با تاکید بر حق انکارناپذیر تعیین سرنوشت، توسط ملت تحت اشغال فلسطین، از برپایی دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت بیت المقدس و برگزاری همه پرسی که طرح آن در دبیرخانه سازمان ملل متحد ثبت شده است، حمایت و پشتیبانی می کنند.
  • با تاکید بر ضرورت وحدت گروه های فلسطینی، حل اختلافات و برگزاری انتخابات ملی، از گروه های فلسطینی می خواهد تمام توان خود را صرف مقابله با رژیم صهیونیستی و شکست آن کند.
  • اقدامات رژیم صهیونیستی را در اعمال محدودیت های شدید علیه مردم مظلوم فلسطین در شرایط همه گیری کرونا محکوم کرده و بر رفع سریع محدودیت ها به ویژه محدودیت های دارویی و غذایی تاکید دارند.
  • از همه جهانیان به ویژه دول و ملل مسلمان می خواهند که فلسطینیان را در شرایط سخت اقتصادی ناشی از بیماری کرونا مورد حمایت و پشتیبانی معنوی و مادی قرار داده و با ایجاد ساز و کارهای مناسب مانند تاسیس یک صندوق خاص و تقویت صندوق های موجود به ویژه صندوق الاقصی با مدیریت بانک توسعه اسلامی، کمک های رسمی و مردمی خود را ارائه دهند.
  • اقدامات رژیم صهیونیستی در تغییر ترکیب جمعیتی-جغرافیایی و هویت معماری عربی-اسلامی قدس و یهودیی سازی آن به ویژه عملیات حفاری در زیر مسجد الاقصی، شهرک سازی و دیوارسازی در این شهر مقدم و اطراف آن و تهدیدات مکرر علیه مقدسات اسلامی و مسیحی آن به ویژه مسجد الاقصی و کلیسای قیامت را محکوم کرده و با تأکید بر یکپارچگی بیت المقدس به عنوان مرکز کشور فلسطین اعلام می دارد، شهر قدس و مقدسات آن قابل معامله و چشم پوشی نیست.
  • اقدامات رژیم صهیونیستی در احداث و توسعه شهرک های صهیونیست نشین -که با زور اسلحه و تروریسم ایجاد شده اند- را محکوم کرده و از مجامع بین المللی درخواست می کنند تمام تلاش ها و مساعی خود را برای برچیدن شهرک های موجود و جلوگیری از ساخت و توسعه آنها به کار ببندند.
  • از نهادها و مجامع حقوق بشری و سازمان های حامی حقوق مردم فلسطین می خواهند تا علیه مقامات رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دادگاه های بین المللی و کشوری طرح شکایت کنند.
  • با توجه به تداوم اقدامات تبعیض نژادی و آپارتاید رژیم اسرائیل از جامعه جهانی می خواهد با این پدیده شوم مسئولانه برخورد کرده و در این راستا بر ضرورت احیای قطعنامه ۳۳۷۹ مصوب سال ۱۹۷۵ مجمع عمومی سازمان ملل که صهیونیسم را یکی از اشکال نژادپرستی قلمداد می کند، تاکید می ورزند.
  • دشمن صهیونیستی و ایالات متحده با تبلیغ و ترغیب کشورها به برقراری روابط سیاسی و دیپلماتیک و بازرگانی و فرهنگی با این رژیم می کوشند تا زمینه های نفوذ فتنه انگیز رژیم صهیونیستی را در میان ملت ها و دولت های مسلمان فراهم آورند لذا از ملل مسلمان درخواست می کند که عبارت «اسرائیل شر مطلق است و رابطه و مراوده با آن حرام می باشد» را شعار همیشگی خود قرار دهند زیرا هرگونه رابطه با دشمن به او مشروعیت می بخشد و همچون خنجری در قلب ملت مقاوم فلسطین و به منزله خیانت به آرمان آزادسازی فلسطین است.
  • از پارلمان ها می خواهند تدابیر و سازوکارهای قانونی مناسب را به منظور عدم خرید کالاهای تولید و ساخت سرزمین های اشغالی اتخاذ کنند و در کشورهای خود از جنبش ها و جریان های مردمی تحریم علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی حمایت به عمل آورند.
  • با تاکید بر وظیفه ذاتی سازمان ملل متحد در حمایت از مساله فلسطین به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مساله سیاسی-انسانی جامعه بشری اعلام می کنند که حمایت موثر از ملت فلسطین و حقوق طبیعی و قانونی آن از جمله اعمال حق تعیین سرنوشت یک آزمون برای اثبات کارآمدی این سازمان بین المللی است.
  • مخالفت خویش را با سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که نه تنها حقوق ملت فلسطین را تضییع می کند بلکه موجب تشدید تجاوزات و جنایات این رژیم به کشورهای همسایه نیز می شود، اعلام می کند.
  • با تاکید بر ضرورت پایان اشغال اراضی اشغالی سوریه و لبنان (مناطق جولان و شبعا) از مبارزات مردم و دولت سوریه و لبنان در بازپس‌گیری اراضی اشغالی خود از دست صهیونیست ها اعلام حمایت می کنند.
  • بر مسئولیت مراکز و مؤسسات دینی در جهان اعم از اسلام و مسیحیت در انجام مسئولیت دینی خود در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و نیز حفاظت از مقدسات دینی و اسلامی فلسطین تاکید می کنند.
  • بر همه کشورهایی که در برابر فشارهای آمریکا برای عادی سازی اجباری روابط با رژیم اشغالگر قدس پایداری و مقاومت کرده اند و به حمایت از آرمان های به حق مردم فلسطین برخاسته اند و از پذیرش ذلت سازش با رژیم صهیونیستی اجتناب نموده اند؛ درود می فرستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *