هدف مجلس در لایحه ۱۴۰۰ کم کردن فاصله بین فقیر و غنی است/ زیرساخت‌های لازم برای توزیع عادلانه فرصت‌ها را در اختیار نداریم

🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه طرح‌های مجلس در راستای فقرزدایی و کمک به اقشار ضعیف جامعه است، اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده هم توجه مجلس روی همین معطوف است تا فاصله طبقاتی را کم کند و از آنهایی که درآمد بالایی دارند گرفته و به اقشار آسیب پذیر کمک کند.

🔸حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفت و گو با خبرگزاری شفقنا در خصوص برنامه‌های مجلس برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه، گفت: مجلس طرح‌های متعددی در این خصوصص داشت مثلا بن های الکترونیک را تصویب کردیم اما دولت به بهانه کمبود منابع با آن همراهی نکرد و طرحی را که شامل کمک ۱۰۰ هزار تومانی در ماه برای حدود ۲۰ میلیون خانوار بود را به تصویب رساند.

🔸لذا اگر دولت همراهی کند طرح‌هایی که مجلس در دستور کار قرار داده در راستای فقرزدایی، توانبخشی به اقشار آسیب پذیر و کمک به فقرا است تا فاصله بین فقیر و غنی کمتر شود. مجلس نمی تواند طرحی ارائه دهد که بار مالی داشته باشد چراکه بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی رد می شود؛ در لایحه بودجه سال آینده هم توجه مجلس روی همین معطوف است تا فاصله طبقاتی را کم کند و ازآنهایی که درآمد بالایی دارد گرفته و به اقشار آسیب پذیر کمک کند.

🔸ما نتوانستیم ساختارهای لازم را برای شفافیت‌های مالی، اقتصادی و توزیع عادلانه فرصت‌ها ایجاد کنیم؛ بنابراین ضرورت دارد تا زیرساخت‌های پولی، بانکی اقتصادی و زیرسازهای مقابله با فساد را اصلاح کنیم.

🔸تحریم‌های اقتصادی را در ایجاد وضعیت فعلی جامعه موثر دانست و گفت: بخشی از شرایط فعلی به دلیل تلاش دشمن برای ایجاد فساد، رانت و سایر زمینه‌ها است که متاسفانه نفوذ اقتصادی و تحریم ها مشکلاتی در کشور را رقم زده است. اما معتقدیم تحریم‌ها ۳۰ درصد شرایط فعلی را رقم زده و سوء مدیریت عامل تشدید کننده است؛ حتی بعضا تعمد در ایجاد این امر دخیل است که مصادیق متعددی برای آن داریم؛ مثلا وقتی دولت تمام عمر چهار سال اول را روی برجام می‌گذارد، اما ضمانت های لازم را برای اجرای آن را در نظر نمی‌گیرد و با اقدام ترامپ کاخ آرزوها روی سر رییس جمهور خراب می شود؛ لذا ۴ سال، اقتصاد شرطی شد و منطقه و داخل کشور را رها کردند.

🔸می‌توانستیم با پیش بینی خروج آمریکا از برجام، روابط پولی و مالی دو جانبه و چند جانبه در منطقه ایجاد کنیم اما کاری انجام ندادیم. به عنوان نمونه ۱۱۰۰ کیلومتر با ترکمنستان مرز مشترک داریم و ترکیه چند کشور با ارمنستان فاصله دارد با این حال تعاملات اقتصادی و مبادلات این دو کشور نزدیک به ۶۰۰ برابر سهم ما از تجارت با ترکمنستان است؛ لذا ما همسایه‌ها را رها کردیم. در دولت آقای روحانی چین یکی از کشورهایی بود که ارتباط اقتصادی با ما داشت اما مدت های طولانی در این کشور سفیر نداشتیم؛ همچنین وقتی امارات برای ما مشکل درست می کرد باید همکاری را به عمان انتقال می دادیم اما باز هم مدت ها در این کشور سفیر نداشتیم تا اینکه سلطان قابوس در اعتراضی به رییس جمهور اعلام کرد که شما به ما بی اعتنا هستید. بنابراین این موارد اگر تعمدی هم نباشد به دلیل سوء مدیریت و بی ارادگی است که امروز در دولت شاهد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *