اروپایی‌ها نه به تعهدات خودشان عمل کردند و نه خلأ آمریکا را پر کردند/سهم ما از برجام لغو کلیه تحریم‌ها بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنور، ذوالنوری از هدف تصویب یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس گفت: برجام توافقی بین دو طرف یعنی ایران و گروه ۱+۵ بود. در دورانی که آمریکا جز گروه ۱+۵ بود، اقدامات ظاهری در دوران ریاست جمهوری اوباما برای رفع تحریم‌های ایران انجام شد اما این اقدامات صرفاً روی کاغذ بود و تهدید بانک‌ها برای عدم همکاری با جمهوری اسلامی ایران همچنان پابرجا بود. از این جهت زمانی که سیستم بانکی نتوانست با ایران ارتباط برقرار کند، طبیعتاً روی فروش نفت و سایر مبادلاتمان نیز تأثیر گذاشت. در واقع قرار بود با انعقاد برجام، تحریم‌های ضد ایرانی برداشته شود اما اتفاقی در این زمینه نیفتاد و اقدام خاصی صورت نگرفت.

🔸وی افزود: خروج ترامپ از برجام اوضاع را پیچیده‌تر کرد اما رئیس جمهور ما در این باره گفت که یک مزاحم از برجام رفت! در حالی که بنده همان زمان گفتم که ترامپ به عنوان یک مزاحم از برجام خارج نشد بلکه برای مزاحمت ایجاد کردن بیرون رفت چرا که اگر در برجام می‌ماند، باید آمریکا به تعهداتش عمل می‌کرد و از سوی دیگر به دلیل تعهدات برجامی نمی‌توانستند تحریم‌ها را علیه ما اضافه کنند. لذا ترامپ برای افزایش مزاحمت از برجام خارج شد و ما شاهد بودیم که تحریم‌ها یکی پس از دیگری و از دورانی که ترامپ از برجام خارج شد، افزایش یافت.

🔸نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی‌ها نه به تعهدات خودشان عمل کردند و نه خلأ آمریکا را پر کردند. طبق عرف، قانون و رویه‌ای که در اجرای معاهدات در دنیا وجود دارد، باید طرفین به تعهدات خود عمل کنند. اما ما شاهد بودیم که اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و لذا استمرار تعهدات ما بدون پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، باعث شد که طرف مقابل ککش هم نگزد و هیچ اقدامی در جهت تأمین حقوق برجامی ما انجام ندهد.

🔸رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: سهم ما از برجام لغو کلیه تحریم‌ها بود به گونه‌ای که رئیس جمهور، در روز اول اجرایی شدن برجام گفت که تمامی تحریم‌ها به یک باره برداشته خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد. اروپایی‌ها تعهدات خود را محدود به اینستکس کردند که حل مشکلات اقتصادی و تبادلات بانکی و مالی ما در قالب اینستکس باشد اما اینستکس را هم اجرایی نکرده و آن را هم محدود به بحث غذا و دارو کردند و حتی بحث غذا و دارو را نیز عملیاتی نکردند. یعنی عملاً اروپایی‌ها چندین سال ما را عقب انداختند و فریب دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *