وزارت خارجه در حل اختلافات قره باغ ورود فعال داشته باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنور، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نشست های اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در هفته جاری گفت: در جلسات اخیر کمیسیون یکی از مباحث که وقتی زیادی برای آنها گذاشته شد بررسی و اعلام نظر در مورد به طرح ها و لوایح ارجاعی به کمیسیون بود. چندین لایحه را بررسی کردیم و کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون اصلی و فرعی موارد را مورد ارزیابی قرار داد.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: لایحه پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته در دریای خزر الحاقی به موافقت نامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر که به عنوان کمیسیون فرعی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده بود را تایید کردیم.

وی ادامه داد: همچنین لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به  کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی را تایید کردیم، البته کمیسیون امنیت ملی  تاکید داشت که عضویت در این پروتکل با صدور بیانیه تفصیلی از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه لایحه تعیین تکلیف اموال دهکده رضوی در کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون فرعی تایید شد، تصریح کرد: لایحه پروتکل همکاری و تعامل مراجع مرزبانی الحاقی به موافقت نامه همکاری در امنیت دریای خزر را  به عنوان کمیسیون  اصلی پس از بررسی، با نظر مثبت به صحن علنی ارجاع دادیم.

وی اظهار کرد: لایحه پروتکل اصلاح موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه جهت معاضدت در پرونده های ملی و فراگیر را بررسی کردیم، کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون فرعی با این لایحه اعلام موافقت کرد.

عمویی با بیان اینکه  لایحه موافقت نامه همکاری اقتصادی و تجاری بین دولت های ساحلی دریای خزر لایحه ششمی بود که مورد تایید کمیسیون قرار گرفت، گفت: لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسین بین المللی فضا نوردی هم از جانب کمیسیون امنیت ملی مورد تایید قرار گرفت.

این نماینده مجلس اظهار داشت: همینطور در جلسه اخیر کمیسیون سه لایحه معاضدت حقوقی در امور کیفری ، لایحه معاضدت حقوقی در امور مدنی و لایحه استرداد مجرمین میان ایران و برزیل به عنوان کمیسیون فرعی به کمیسیون امنیت ارجاع شده بود که مورد تایید کمیسیون قرار گرفت.

عمویی در ادامه با اشاره به نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: در جلسه روز گذشته دو موضوع بررسی شد، در ابتدا سفر برخی از نمایندگان مجلس برای بازدید از طرح گرمسیری از استان ایلام مورد بررسی قرار گرفت که سرکار خانم فلاحی گزارشی از روند اجرایی این طرح ارائه کرد و دومین موضوع تحولات مربوط به درگیری نظامی در منطقه قره باغ مورد بررسی و تبادل اعضای کمیسیون قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اخبار تبادل و آخرین تحولات مربوط به قره باغ مرور شد، اظهار داشت: نظر اعضای کمیسیون این بود که اولا از دو کشور همسایه خود ارمنستان و جمهوری اذربایجان بخواهیم روند تبادلات آتش و درگیری نظامی را متوقف کنند و به گفت‌وگو برای حل اختلافات روی آورند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همچنین آمادگی کشورمان را برای پیشبرد سریعتر حل و فصل اختلافات و میانجیگری اعلام می‌کنیم لذا از وزارت خارجه انتظار داریم که در این موضوع به صورت فعال ورود کند تا روند اختلافات در این منطقه به سرعت پایان یابد./

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *