ذوالنوری: آمریکا هیچ استدلال حقوقی برای فعال کردن سازوکار ماشه ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین “مجتبی ذوالنوری” روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، ادامه داد: اگر آمریکایی که عضو برجام نیست بتواند از سازوکار ماشه استفاده کند، هر کشور دیگری نیز می‌تواند از آن استفاده کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تلاش آمریکا در برگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی و فعال کردن سازوکار ماشه به سرانجام نخواهد رسید.

وی با تاکید دوباره بر اینکه آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه موفق نخواهد بود، تاکید کرد: آمریکا دیگر عضوی از معاهده برجام نیست که بتواند سازوکار ماشه مورد ادعای خود را علیه ایران فعال کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دربند ۳۶و ۳۷ برجام تاکید شده که اگر یکی از طرف‌های برجام نسبت به‌طرف دیگر شاکی شود می‌تواند از راهکار سازوکار ماشه استفاده کند اما ایالات‌متحده دیگر عضوی از برجام نیست که از این ابزار بهره ببرد.

وی عنوان کرد: آمریکا تلاش بسیاری کرد تا تحریم تسلیحاتی ایران را استمرار ببخشد و از مهرماه امسال که محدودیت تحریم‌های ۶ ساله به پایان می‌رسد مانع از خارج شدن کشور از این بخش از تحریم‌ها شود.

ذوالنوری با اشاره به انزوای آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، یادآور شد: ایالات‌متحده در این زمینه کاملا شکست‌خورده و به‌جایی نرسیده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا، بعد از این شکست تلاش دارد تا از طریق مکانیسم ماشه تحریم‌های تسلیحاتی ایران را برگرداند اما چون دیگر عضو برجام نیست نمی تواند از آن استفاده کند.

اظهارات غیرحقوقی مقامات آمریکا علیه ایران و فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان در حالی ادامه دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ۲۵ مرداد ماه، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در برای واشنگتن به ثبت رساند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.   از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید./ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *