صیانت از منافع ملی تنها هدف طرح توقف پروتکل الحاقی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنور، مجتبی ذوالنوری با اشاره به طرح الزام دولت به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هنوز از وزارت خارجه برای ارایه نظر کارشناسی پیرامون این طرح درخواست نکرده است اما بنا داریم به صورت حضوری نظر دستگاه‌ها را در این خصوص دریافت کنیم البته در اموری که مجلس می‌خواهد دولت را ملزم به انجام کاری کند، گرفتن نظر و تایید آنها ضرورتی ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس عموما زمانی قانونی را تصویب و دولت را ملزم می‌کند که دولت حاضر به اجرای موضوع مورد نظر نباشد لذا نظرخواهی خوب است اما برای ما الزام آور نیست.

وی تصریح کرد: در صورتی که دولت نکات مشورتی یا استدالی درباره طرح مذکور داشته باشد، می‌تواند به کمیسیون امنیت ملی مجلس منتقل کند، ما آماده دریافت مشاوره و نظرات هستیم زیرا طرفدار دلیل و برهان هستیم و در صورتی که توضیحات، مشاوره و نظرات موافق یا مخالف وزارت خارجه یا دیگر دستگاه‌های دولتی یا حتی هیات رئیسه مجلس مفید و موثر باشد، استفاده خواهیم کرد.

ذوالنوری با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی قطعا از تهیه طرح الزام دولت به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مجلس مطلع شدند، گفت: این طرح رسانه‌ای شده است، مجلس و کمیسیون امنیت ملی قطعا پذیرای دریافت نظرات و پیشنهادات شورای عالی امنیت ملی هستند اما برای مجلس یا کمیسیون الزامی جهت اخذ اجازه یا نظرخواهی تعیین نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری بررسی و تصویب لوایح پالرمو و CFT در مجلس، گفت: مجلس برای تصویب این لوایح از وزارت خارجه یا شورای عالی امنیت ملی اجازه نگرفت. شورای عالی امنیت ملی نظرات خود را پس از تصویب قوانین هم می‌تواند اعمال کند. در ارتباط با طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی اگر پیشنهادی داشته باشند، می‌توانیم در نشستی صحبت کنیم.

وی با تاکید بر هماهنگی و تعامل بین کمیسیون امنیت ملی، شورای عالی امنیت ملی و دستگاه دیپلماسی، گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد، منافع ملی است. لذا در صورتی که نیاز به هماهنگی باشد استنکاف نداریم و از مشاوره استفاده می‌کنیم. هدف ما از پیگیری این طرح‌ نیز برداشتن فشارهای سیاسی و اقتصادی از دوش مردم و تامین و صیانت از منافع ملی است. مجلس قطعا دنبال تشدید مشکلات یا استمرار مسائل در کشور نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هر مقطعی که دلیلی ارایه شود مبنی بر اینکه پیگیری چنین طرحی خلاف ملاحظات امنیتی و منافع ملی است، بدون هیچ ابایی عقب نشینی خواهیم کرد. بهبود وضعیت مردم و کشور برای ما مهم است بنابراین به هر شکلی که مصلحت باشد، همان کار را خواهیم کرد./

پایان پیام

منبع: خبرگزاری خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *