ایران در نوع همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنور، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور، در مصاحبه تلفنی با برنامه “گفتگوی سیاسی” رادیو گفت‌وگو که به صورت زنده از آنتن این رادیو پخش می‌شد، با بیان اینکه اقدام اخیر آژانس علیه ایران چند موضوع را مشخص کرد، اظهار کرد: این اتفاقات بار دیگر نشان داد که آژانس در امر تصمیم‌گیری در چارچوب حوزه ماموریتی خود تحت فشار است و به صورت مستقلانه نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه قطعنامه جلسه شورای حکام که در روز جمعه تصویب شد ضمانت اجرایی ندارد و در واقع یک تقاضا از ایران است و این تقاضا در قالب قطعنامه مطرح شده است، خاطرنشان کرد: ایران تاکنون بالاترین همکاری‌ها را با آژانس داشته است و گسترده‌ترین کنترل‌ها و سرکشی‌ها به صورت آنلاین و آفلاین از مراکز هسته‌ای ایران توسط آژانس صورت گرفته است ولی ما دیدیم که این نهاد بین‌المللی تحت فشارکشورهای امریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان و همچنین ادعای واهی رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آژانس با این اقدام، کار خود را سخت‌تر کرد، افزود: این موضوع امری نیست که مسیر آژانس را در جریان تعامل با ایران هموار کند، بلکه تهران در مواضع خود مصمم تر می‌شود واحتمالا در نوع همکاری خود با آژانس تجدید نظر می‌کند.

ذوالنور با بیان اینکه مطمئناً مجلس نسبت به این موضوع واکنش محکمی می‌خواهد داشت، ادامه داد: معتقدیم که باید دولت بازرسی‌های ویژه‌ای که از مراکز هسته‌ای ایران به خاطر موضع برجام اعمال می‌شود را محدود کند و نباید به اجرای پروتکل الحاقی ادامه دهد و باید اجرای آن را تعلیق کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما باید متناسب با اقدامات طرف مقابل عمل کنیم، افزود: احتمالاً در روز یکشنبه بعد از ظهر هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مشخص خواهند شد و این کمیسیون در همین چارچوب وزیر امور خارجه را برای ارائه توضیحات فرا خواهند خواند و در مورد اتفاقات رخ داده تصمیم‌گیری می‌کند.

وی همچنین گفت: در صحن علنی مجلس هم بیانیه‌ای در محکومیت این قطعنامه و ایجاد الزام دولت جهت تجدید نظر در همکاری با آژانس قرائت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *