تشریح ساختار و وظایف فراکسیون دفاع و اقتدار ملی/ تشکیل کارگروه‌های ده‌گانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنور، مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در توضیح ساختار و فعالیت‌های فراکسیون دفاع و اقتدار ملی، گفت: تولد این فراکسیون در مجلس دهم بود اما در مجلس یازدهم اقتضائات جدیدی با توجه به شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سطح بین‌الملل، پیدا کرده است بنابراین ساختار فراکسیون دفاع و اقتدار ملی با رویکرد جدید شکل گرفت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارگروه‌های ده گانه نیز  برای این فراکسیون پیش بینی شده است و همانند سایر فراکسیون‌ها از مجمع عمومی، دبیرخانه، هیات رئیسه و شورای مرکزی برخوردار است. هیات رئیسه فراکسیون نیز شامل رئیس، نایب رئیس اول و دوم، سخنگو و سه دبیر است.

وی افزود: هیات رئیسه این فراکسیون علاوه بر اینکه از کارگروه‌های متعددی برخوردار است، مشاورین متعددی دارد و دبیرخانه آن هم بسیار قوی خواهد بود. دبیرخانه فراکسیون، کارگروه مشاورین را مدیریت می‌کند و ارتبط با نمایندگان پارلمانی را دایر خواهد کرد.

ذوالنوری ادامه داد: با توجه به اینکه ۱۰ کارگروه ذیل فراکسیون دفاع و اقتدار ملی پیش‌بینی شده است، هیات رئیسه نیز کارگروهی خواهد داشت که اعضای آن را شامل می‌شود. ۶۰ نفر از اعضای این فراکسیون نیز عضو هیات رئیسه کارگروه‌ها هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ترکیب خاص فراکسیون دفاع و اقتدار ملی در میان فراکسیون‌های مجلس، گفت: توجه و تمرکز بر قوانین دفاعی یکی از نیازها جدی در مجلس است، از این رو کارگروه قوانین دفاعی تشکیل شده است. این کارگروه علاوه بر بحث انطباق و پالایش قوانین، قوانین مصوب را رصد می‌کند تا مخالف سیاست‌های دفاعی نباشد. این کارگروه همچنین پیگیر وضع قوانین لازم برای حوزه دفاعی خواهد بود.

رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی ادامه داد: کارگروه بودجه دفاعی و اقتصاد مقاومتی نیز ذیل این فراکسیون تشکیل شده است. ما در کشورمان مشکلات بودجه با توجه به تحریم ها داریم از این رو اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است که باید به آن پرداخته شود. کارگروه دفاعی و اقتصاد مقاومتی رایزنی و پیگیری لازم برای تقویت بودجه دفاعی را انجام می‌دهد.

ذوالنوری با اشاره به دامنه گسترده فعالیت بسیج در کشور، گفت: بسیج در اقصی نقاط کشور دارای پایگاه است، از این رو در فراکسیون دفاع و اقتدار ملی، کارگروه بسیج مستضعفین پیش بینی شده است . از سوی دیگر تعداد بازنشسته‌های نیروهای مسلح کمتر از شاغلین در این حوزه نیستند لذا در تدوین قوانین و تامین نیازها و بودجه نویسی نیازمند توجهاتی هستند. از این رو کارگروه شاغلین و بازنشستگان لشکری ذیل فراکسیون تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به زیرمجموعه گسترده حوزه دفاع، صنایع هوایی و دریایی و زمینی و سازمان های متعدد و حتی سازمان‌های سپاه پاسداران که بسیج را هم شامل می‌شود و نیروی انتظامی و ارتش که یک سازمان بسیار گسترده است و نیروی پدافند هم که آن اضافه شده است، کارگروه شاغلین و بازنشستگان باید به طور اختصاصی مسائل آنها را رصد و پیگیری کند.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با بیان اینکه پدافند غیرعامل نیز امروز یک ضرورت است، گفت: دشمن به طرق مختلف در عرصه سایبری، فضای مجازی، تهدیدات امنیتی و زیستی در بحث اماکن حیاتی و حساس ما و حوزه های الکترونیک مانند بانک ها و زیرساخت های دفاعی و سیاسی دنبال آسیب جدی است لذا پدافند غیرعامل باید تقویت شود. از این رو کارگروه پدافند غیرعامل ذیل فراکسیون دفاع و اقتدار تشکیل شده است.

ذوالنوری افزود: کارگروه فرهنگ دفاعی و دفاع مقدس نیز از دیگر کارگروه هاست که باید آنچه موجب انگیزش و پیروزی انقلاب اسلامی ما شده و کشور را در مقابل دشمن حفظ کرده است، دنبال کند. این کارگروه همچنین موظف است شرایط انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل های جدید را تعبیه کند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تحکیم امنیت ملی و جبهه مقاومت ذیل این فراکسیون، تصریح کرد: امنیت ملی حوزه گسترده دارد که شامل امنیت داخلی و خارجی و امنیت در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود و این کارگروه برای تحکیم روابط و پایه‌های قدرت منطقه‌ای و مقاومت، موضوعات مرتبط با فرهنگ مقاومت و جبهه مقاومت را دنبال می‌کند. این کارگروه برای تقویت حوزه مقاومت در کشورهای مختلف باید تلاش کند.

ذوالنوری افزود: کارگروه صناع دفاعی  نیز ذیل فراکسیون دفاع و اقتدار ملی تشکیل شد. ما به برکت تحریم به خودکفایی قابل توجه در حوزه صنایع دفاعی دست پیدا کردیم، این کارگروه در این زمینه و برای تامین نیازمندی ها از طریق مجلس تلاش می‌کند. کارگروه نظم و امنیت اجتماعی نیز تشکیل شده است. نیروی انتظامی و بسیج در حوزه نظم و امنیت اجتماعی تلاش بسیار می‌کنند و این کارگروه نیازمندی‌های این حوزه را باید دنبال کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: کارگروه امور رزمندگان نیز ذیل فراکسیون دفاع و اقتدار ملی تشکیل شده تا امور مرتبط با رزمنده‌ها، ایثارگران و خانواده شهدا را پیگیری کند.

رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تدابیری که برای تقویت این فراکسیون اندیشیده شده و با توجه به استقبال و تقسیم کار صورت گرفته، فراکسیون دفاع و اقتدار ملی نسبت به فراکسیون های دیگر مجلس متفاوت خواهد بود. فرم هایی از هفته آینده تهیه و بین نمایندگان توزیع خواهد شد تا افراد بر حسب توانمندی، تخصص و تجارب در کارگروه ها عضو شوند./

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *