مختصری از زندگی نامه، سوابق، فعالیت ها ،اهداف و برنامه های حجـت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری

بسمه تعالی شأنه

مختصری از زندگی نامه، سوابق، فعالیت ها ،اهداف و برنامه های

حجـت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری

 

تاریخ و محل تولد

آقای مجتبی ذوالنوری در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۴۲در روستای (سیاه کمر) از توابع شهرستان ملایردر خانواده ای کشاورز و مذهبی چشم به جهان گشود.

تحصیلات

تحصیلات ابتدائی را در روستای محل تولد گذرانید و به دلیل فقدان مدرسه راهنمائی تحصیلات راهنمائی را در روستای (انوج) در فاصله ۱۲ کیلومتری طی کرد و به دلیل نبود و یا کمبود وسیله نقلیه در طول ۳ سال دوره راهنمائی روزانه ۲۴ کیلومتر مسیر رفت و برگشت را با اشتیاق به تحصیل، در سرما و گرما و در سنین نوجوانی طی طریق مینمود.

 

تحصیلات حوزوی

الف:دروس مقدماتی

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی وارد حوزه علمیه بروجرد شد و از محضر اساتیدی چون حضرات آیات : حاج شیخ ابراهیم نجفی بروجردی، دریاب، صاحب زمانی، قدسی، جواهری، واعظی وکرمی و….بهره برد و در سال ۱۳۵۹ برای ادامه و تکمیل تحصیلات خود به حوزه علمیه قم مهاجرت نمود.

 

 

ب:ادامه تحصیلات درقم

ایشان با مهاجرت به حوزه علمیه قم، فقه واصول، علوم اسلامی و قرآنی و معارف اهل بیت علیهم‌السلام را از محضر پرفیض حضرات آیات و اساتیدی چون: طالقانی، آدینه وند، موسوی گرگانی، فشارکی، ستوده، وجدانی فخر، اعتمادی، پایانی، صالحی مازندرانی، احمدی میانجی، مشکینی، مظاهری، جوادی آملی وفاضل لنکرانی ( رحمت الله علیم اجمعین ) فرا گرفت و بهره مند گردید.

 

تحصیلات دانشگاهی

  • اخذ(لیسانس)کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه تهران
  • گذرانیدن دوره آموزشی فرماندهی وستاد «دافوس»که ویژه فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح می‌باشد و اخذ مدرک آن در سال ۶۹
  • دانشجوی دکترای رشته مدیریت راهبردی (استراتژیک). لازم به توضیح است که نامبرده پس از موفقیت در آزمون جامع و در حلیکه مشغول تدوین رساله ی دکتری بود، که در سال 1394 با رأی مردم شریف قم به مجلس شورای اسلامی راه یافت و به دلیل تذکرات و اخطارهای متعدد دانشگاه مبنی برضرورت مراجعه و دفاع از رساله خود، ایشان حاضر نشد از وقت خود را که باید صرف وظائف نمایندگی مجلس نماید، صرف کارهای شخصی مانند تدوین رساله دکتری کند.

سوابق:

1: سوابق مبارزاتی

ایشان علی رغم سن کم در دوران ستمشاهی، در برخی تظاهرات خونین از جمله تظاهرات ۱۷ شهریور در میدان شهداء شرق تهران که منجر به شهادت جمع کثیری از مردم مسلمان گردید شرکت داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر بحثهای داغ عقیدتی وسیاسی با گروهکهای ضد انقلاب مانند سازمان منافقینِ، چریکهای فدائی خلق و….ِدر مقابل اقدامات آشوبگرانه آنها در کنار سایر نیروهای حزب الهی در درگیری خیابانی شرکت که منجر به مجروحیت چند باره ایشان گردید.

مدت مدیدی در قائله گروهکهای ضد انقلاب و تروریست در کردستان و آذربایجان غربیِ ِمانند: کومله و دموکرات ِو در کنار نیروهای رزمنده و مخلص سپاه ِارتش وژاندارمری، توفیق حضور جهادی در مناطق درگیرمذکور را یافت.

 

2: سوابق حضور در جبهه  و دفاع مقدس

۸۴ ماه حضور در جبهه و مناطق عملیاتی جنوب و غرب و شرکت در اکثر عملیتهای بزرگ و کوچک و ایفای نقش موثر فرهنگی، تبلیغی، رزمی، مدیریتی و فرماندهی در سطوح مختلف از جمله فرماندهی گردان و تیپ، ازدیگر توفیقات مجتبی ذوالنوری است بطوریکه مفتخر به دریافت « نشان فتح » از دستان مبارک فرمانده معزز کل قوا و رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی گردید و افتخار مجروحیت چندین باره با ترکش و مصدومیت و جانبازی بر اثر گازهای شیمیایی دشمن را یافت. مجتبی ذوالنوری در دوران دفاع مقدس علی رغم کم سن و سالی، مسئولیت های متعددی را عهده دار شد و در کنار همرزمان و رفقای شهیدش مانند شهید همت، زین الدین، احمد کاظمی، حاج قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان و سرداران و رزمندگان پر افتخار به ایفای نقش پرداخت که به بعضی از مسئولیت های یاد شده اشاره می شود:

 

 

3: تشکیل  و راه اندازی گروه‌های رزمی تبلیغی

با توجه به وجود ساز و کارهائی در مناطق عملیاتی و بدنه یگانهای رزم مانند : واحدهای عقیدتی سیاسیِ، واحدهای تبلیغات و اعزام مبلغ، روحانیون تبلیغی ورودی به مناطق عملیاتی در بدنه یگانهای سازمان رزم بکارگیری می شدند، لکن برای استفاده بهینه، منظم و به موقع، نیاز به یک انسجام وسازماندهی محسوس بود.از اینرو آقای مجتبی ذوالنوری که طلبه جوانی در سنین حدود ۲۰ سالگی بود اقدام به تشکیل و راه اندازی گروههای رزمی تبلیغی از روحانیون و طلاب جهت فعالتهای رزمی و تبلیغی در جبهه و تامین نیاز یگانها نمود که این توجه رزمندگان و فرماندهان را بشکلی به خود جلب کرد که این گروهها معروف و موسوم به «گروه ذوالنور» شدند.

 

4: تشکیل گردان های رزمی تبلیغی

تجربه موفق تشکیل گروههای رزمی تبلیغی منجر به تشکیل گردانهای رزمی تبلیغی موثر از روحانیون و طلاب گردید.

5: تاسیس و راه اندازی تیپ مستقل۸۳ امام جعفر صادق(علیه السلام):

با تاثیر وباز خورد مفید و تحسین برانگیز تشکیل گروه ها و گردان های رزمی تبلیغی امید به امکان تحقق ایده ای که ذوالنور از مدتها در سر داشت و آن هم تشکیل تیپ مذکور بود دو چندان و قوت بیشتری یافت.

از این رو متقاعد ساختن مسئولین و فرماندهان جنگ توسط ذوالنور، آغاز و نهایتا با تشویق و تاکید حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی در جایگاه ریاست جمهوری تیپ مذکور با مأموریت: جذب، آموزش ،سازماندهی ،بکارگیری روحانیون رزمنده در جبهه‌ها و مناطق عملیاتی و نیز تامین نیاز گردانها ، تیپ ها ، لشگرهای واحدهای عملیاتی سازمان رزم سپاه، ارتش و دیگر سازمان‌های نیروهای مسلح در اواخر سال ۱۳۶۵ راه‌اندازی و تشکیل گردید.

6: فرماندهی تیپ ۸۳

از بدو تشکیل تیپ مذکور ،فرماندهی آن به مجتبی ذوالنوری ۲۳ ساله سپرده شد و تا سال‌ها بعد از جنگ نیز به مدت ۲۳ سال فرماندهی تیپ مذکور را به عهده داشت.

7: تشکیل بسیج طلاب

بعد از صدور فرمان تاریخی حضرت امام راحل سلام الله علیه در آذر ۱۳۶۷ مبنی بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه، بعد از پیگیری های مجدانه و فراوان و در جایگاه فرماندهی تیپ ۸۳ و نظر به سنخیت این ماموریت با این یگان، اقدام به راه‌اندازی بسیج روحانیون حوزه های علمیه قم ،خراسان و اصفهان نمود که تا امروز هم تشکل های بسیج روحانیون و طلاب و تیپ مستقل ۸۳ به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

8: سوابق اجرایی ، مدیریتی و فرماندهی

  • مسئول اعزام مبلغ لشگر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در فاصله سال‌های ۶۱ تا ۶۴
  • معاونت فرهنگی لشگر ۱۰ سیدالشهدا علیه السلام و همزمان معاونت فرهنگی قرارگاه و سپاه سوم قدس ، حدودا تا پایان جنگ با حفظ سمت فرماندهی تیپ ۸۳
  • مسئول ستاد ارتباطات فرماندهی تبلیغات جبهه و جنگ
  • فرمانده تیپ مستقل ۸۳ امام جعفر صادق علیه السلام به مدت ۲۳ سال
  • دبیر کل کنگره شهدای روحانی کشور به مدت بیش از ۱۸ سال و برگزاری یادواره ها و کنگره های شهرستانی و استانی در سراسر کشور
  • جانشین ستاد نمایندگی ولی فقیه و نیز ریاست ستاد مذکور به مدت چند سال با حفظ سمت فرماندهی تیپ ۸۳
  • جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه به مدت سه سال

 

9: برخی از فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی، فرهنگی و سیاسی

  • سابقه تدریس معارف اسلامی، مبانی انقلاب اسلامی، احکام ،کلام ، روش تفسیر، ولایت فقیه ،جریان شناسی سیاسی و … در بعضی از دانشگاه ها از جمله مراکز آموزش عالی وابسته به سپاه و بسیج
  • سابقه چند ده ساله سخنرانی در همایش ها ، اردوها ،کنگره‌های شهدا ،مناسبتهای انقلاب اسلامی ،مناسبت‌ها و حوادث سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی، امنیتی، اردوها و دوره های معرفتی و بصیرتی به شکلی که فقط در دوران هشت ساله دولت اصلاحات بیش از ۸۰۰۰ سخنرانی در سراسر کشور داشته و این روند در دولت نهم و دهم نیز کاهشی نداشته است.
  • دفاع از ارزش‌های انقلاب، حقوق ملت در موقعیتها و تریبون‌های مختلف و تقابل با جریان های منحرف عقیدتی و سیاسی
  • حضور فعال در عرصه های اجتماعی که به عنوان نمونه می‌توان به حضور چند ماهه در مناطق زلزله‌زده گیلان و بم و اعزام و به‌کارگیری بیش از ۱۳۰۰ روحانی در کمکهای امدادی و امورشرعی آسیب دیدگان اشاره کرد.
  • نمایندگی مردم شریف قم در دوره های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی

 

10: مسئولیتها درمجلس شورای اسلامی:

  • ریاست کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی
  • ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
  • عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی
  • ریاست فراکسیون دفاع و اقتدار ملی در مجلس دهم و یازدهم
  • ریاست فراکسیون روحانیت در مجلس دهم
  • نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که تا کنون نیز ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

برخی از اقدامات در مجلس دهم:

الف :  تصویب قوانین

با توجه به عضویت ذوالنور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایشان موفق شد که طرح های قانونی مهمی را به نتیجه برساند و آن طرح ها، پس از طی مراحل و فرایند طولانی مجلس نهایتاً به قوانینی مهم تبدیل و تصویب و ابلاغ گردیدند که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  • قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه

 

 

  • قانون اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان «سازمان تروریستی» توسط آمریکا

 

  • قانون مدیریت بحران

 

  • قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس

 

قانون اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم

 

علاوه بر موارد یاد شده ذوالنور در بررسی و تصویب قوانین مهم دیگری نقش موثری ایفا نمود که از آن جمله می توان به قوانین زیر اشاره کرد

 

  • قانون حمایت از حقوق معلولان

 

 

  • قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص

 

  • قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس

 

 ب : سوال از آقای روحانی رئیس جمهور وقت

 

با توجه به فضای نارضایتی سنگین در جامعه از عملکرد آقای روحانی برخی از نمایندگان مجلس با طرح سوالاتی سعی کردند رئیس جمهور را به مجلس بکشانند ولی هر بار با تلاش و لابیگری  گسترده و فشارسنگین دولت و وادار کردن نمایندگان به بازپس گرفتن امضاهای خود ، اقدام نمایندگان سوال کننده به شکست منجر میشد. 

اما اینبارآقای ذوالنور با عزمی راسخ ، اقدام به تدوین متن تعداد پنج سوال با پنج موضوع مهم کشور نمود، امضاهای نمایندگان را با بیش از نصاب یک چهارم کل تعداد نمایندگان جمع آوری کرد و درمقاومتی سنگین و هشت ماهه، توانست رئیس جمهور روحانی را به مجلس بکشاند.

در مجلس دهم که نمایندگان انقلابی اکثریت را در اختیار نداشتند، قدرت استدلال و اقناع سازی قوی ذوالنور فضای مجلس را به سمتی برد، که نمایندگان ملت، در چهار سوال از پنج سوال ، به روحانی کارت زرد بدهند.

با این اقدام ذوالنور یکی از مهم‌ترین اتفاقات و شاهکارها در تاریخ مجالس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ثبت رسید.

 

در مجلس یازدهم نیز حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی بیشترین نقش و سهم را در تصویب قوانین نسبت به سایر نمایندگان به خود اختصاص داده است، بطوریکه طراحی ، جمع آوری امضای دیگر نمایندگان و مدیریت و پیگیری بررسی و تصویب سه قانون مهم در کمیسیون ها و صحن مجلس شورای اسلامی را می توان دستاورد تلاش های نتیجه بخش ایشان دانست که ذیلا به آن ها اشاره کرد:

  • قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها

 

  • قانون تأسیس و تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

 

  • قانون تشکیل سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه

لازم به توضیح است که

در مجلس یازدهم مجموعا  126 قانون به شرح ذیل به تصویب رسیده است

 

که تعداد 63 قانون به صورت لایحه توسط دولت تقدیم مجلس شده و مورد بررسی تصوب قرار گرفته است

تعدادی قوانین استفساریه، الحاقیه ویا اصلاحیه بر قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است و تنها 25 قانون از 125  قانون یاد شده قوانین اصلی و مستقلی هستید که یک موضوع مهم کشوری بطور کامل مورد طرح وتدوین و بررسی و تصویب قرار داده است مانند:

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

مالیات بر خانه‌های خالی

 

جهش تولید مسکن

تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

 

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها

 

قانون تأسیس و تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

قانون تشکیل سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه

که با این حساب علاوه بر مشارکت عمومی ذوالنور در تصویب سایر قوانین ، می توان گفت که سه بیست و پنجم از کل قوانین مصوب مجلس یازدهم با محوریت و تلاش آقای ذوالنور پدید آمده است و بیست و دو قانون باقیمانده به بیش از 280  نماینده دیگر مجلس اختصاص دارد

 

ج : حوزه نظارتی

 

  • پیگیری و تذکرات و جلسات فراوان با وزیران و مسئولان سطوح مختلف در جهت رفع مشکلات و نارسایی های حوزه انتخابیه و استان قم و نیز در سطح کشوری و ملی

 

  • با ایفای نقش نظارتی و در نتیجه تلاش و پیگیری چند ماهه آقای ذوالنور در ماجرای واگذاری بخشی از باقیمانده سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، از هدر رفت ، اتلاف و خسارت چند ده هزار میلیارد تومانی بیت المال جلوگیری بعمل آمد.
  • در حوزه انتخابیه نیز با تقید ذوالنور به حضور در مجامع و شوراهای استانی که با تصویب مجلس ، آقای ذوالنور عضو ناظر آنها است، نقش نمایندگی خود ایفا کرده است مانند

شورای برنامه ریزی استان

شورای آموزش و پرورش

شورای معادن

و ……

د : حضور در قم و حوزه انتخابیه

 

  • حضور در قم و حوزه انتخابیه در ایامی که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های مربوطه برنامه ، جلسه و یا پیگیری موضوع خاصی را ندارد

 

  • برنامه ملاقات مردمی بطور ثابت در طول هشت سال نمایندگی ساعت 15 تا 17 در روزهای پنج شنبه هر هفته ، بدون تعطیلی و بدون نیاز به هیچگونه هماهنگی و یا وقت قبلی.

 

ه : برخی اقدامات و فعالیت ها

  • پیگیری و و ایفای نقش فعال در تصویب قانون رتبه بندی معلمان و کمک به حل مشکلات فرهنگیان
  • پیگیری در جهت حل مشکلات و تعیین تکلیف وضعیت معلمین محترم ماده 28

، حق التدریس ، نهضتی ، پیش دبستانی و غیر انتفاعی ها

 

  • پیگیری حل مشکلات دانشگاه ها و مراکز آموزشی و فرهنگی استان

 

  • پیگیری اقدام و ایفای نقش دستگاه های ذیربط استانی و کشوری در سر و سامان دادن به اوضاع نابسامان اخلاقی و فرهنگی شهر و استان قم

 

  • پیگیری احداث ، استمرار و حل مشکل کمر بندی دوم قم آزادراه شهید سلیمانی که قبل از شهرک شکوهیه شروع و تا نزدیک سلفچگان ادامه می یابد

 

  • پیگیری رفع مشکلات پروژه های متوقف شده و نیمه کاره استان مانند فرودگاه و مونو ریل
  • پیگیری تکمیل و تأمین نیازهای انجام تست گرم خط یک متروی و افزایش اختصاص سهم اوراق برای شروع خط ب از 1200میلیارد تومان به 2500 میلیارد تومان

 

  • پیگیری موثر و نتیجه بخش واگذاری اراضی چهل و هشت هکتاری برای تأمین معوض در جهت تملک املاک مسیر ادامه بلوار عمار یاسر و در نتیجه فعال شدن و ادامه این پروژه مهم

 

  • پیگیری مکرر از طریق دولت محترم برای کمک به حل مشکلات متقاضیان مسکن ملی با توجه به ناتوانی بخش قابل توجهی از آنها در پرداخت اقساط سنگین سه ماهه

 

  • پیگیری توسعه راه های استان اعم از شاه راهها و شبکه راه های شهرها، بخش ها و راه های روستایی

 

  • پیگیری مشکلات کشاورزی و دامداری استان
  • پیگیری مشکلات آب ، برق و فاضلاب استان
  • پیگیری رفع مشکلات صنایع و بخشهای تولیدی استان و کمک به رفع موانع تولید و تسهیل کسب و کار

 

  • پیگیری در جهت حل مشکلات جامعه کارگری استان بویژه کارگران ساختمانی

 

  • پیگیری مستمر تعیین وضعیت نیروهای شرکتی

 

  • پیگیری مستمر همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین

 

  • تلاش جدی در افزایش بودجه و اعتبارات نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی در کمک به افراد تحت پوشش

 

  • پیگیری تامین اعتبارات، تجهیزات و امکانات برای بهبود وضع نامطلوب بهداشت و درمان استان

 

  • پیگیری در جهت کمک به پرداخت معوقات و مطالبات پزشکان و پرستاران استان

 

  • و ……..

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *