دیدار سفیر پادشاهی نروژ در تهران با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

دیدار سفیر پادشاهی نروژ در تهران با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، آقای لارس نوردرم سفیر نروژ در تهران امروز (سه ­شنبه، ۲۲ مردادماه) با حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

سفیر نروژ در تهران در ابتدای این دیدار ضمن تبریک ریاست ذوالنوری بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سفارت نروژ در تهران همواره گفتگوهای خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته است زیرا ما معتقدیم روابط پارلمانی بخش مهمی از روابط دو کشور را شامل می­ شود که می­ تواند در تسهیل و تسریع همکاری­ های فی مابین موثر واقع شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: روابط دو پارلمان تحت مدیریت جدید کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیش از پیش تقویت شود.

لارس نوردرم ضمن ابراز خرسندی از روابط سیاسی دو جانبه ایران و نروژ گفت: علیرغم روابط خوب دو کشور در ابعاد سیاسی و در موضوعات بین المللی، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور پایین است و در برهه­ کنونی رکود سنگینی بر این روابط سایه انداخته است.

وی افزود: بخشی از این رکود ناشی از تحریم­ های ایالات متحده آمریکا است که باعث شده است شرکت ­های تجاری نروژی برای کار با شرکت­ های ایرانی با مشکل روبرو شوند.

سفیر نروژ در پایان با اشاره به همکاری ­های سابق دو کشور در زمینه ­هایی مانند کشاورزی، حمل و نقل و انرژی گفت: علیرغم شرایط موجود معتقدیم انرژی­ های نوین و تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی برای تقویت همکاری­ های فیمابین مستعد هستند و ما از توسعه همکاری­ ها در این موارد استقبال می ­کنیم.

ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت تقویت روابط پارلمانی ایران و نروژ گفت: خوشبختانه همکاری ­های پارلمانی دو کشور روند خوبی دارد که می تواند بسترساز توسعه روابط دو جانبه در همه سطوح باشد.

وی در ادامه با اشاره به تصویر مثبت نروژ در حافظه تاریخی ملت ایران گفت: خوشنامی و تصویر خوب نروژ در اذهان مردم ایران سرمایه ­ای مهم برای افزایش مناسبات و تقویت تعاملات دو کشور در زمینه ­های مورد علاقه طرفین است.

ذوالنوری با اشاره به سابقه همکاری ­های ایران و نروژ در زمینه ­­هایی مانند انرژی های فسیلی و کشاورزی گفت: ظرفیت ­های زیادی برای تقویت همکاری­ های فیمابین وجود دارد که انرژی ­های تجدیدپذیر و نوین نمونه ­ای از این ظرفیت ­ها است اما تا کنون از این ظرفیت­ ها بخوبی استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر کاهش روابط برخی از کشورها با جمهوری اسلامی ایران گفت: کاهش روابط با ایران، تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام و متعاقباً تحریم ­های این کشور، در شأن کشورهای مستقل نیست و این رفتارها به این معنا است که کشورهایی که در عرض آمریکا هستند ریاست این کشور بر جهان را پذیرفته ­اند و خود را زیرمجموعه ایالات متحده تعریف می­ کنند.

وی ناکارآمدی سازمان­ های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد را عامل مهمی در زورگویی آمریکا برشمرد و گفت: علاوه بر اینکه سازمان ­های بین المللی نقش مستقل خودشان را در جلوگیری از زورگویی و قلدرمآبی آمریکا نتوانسته ­اند ایفا کنند، ظلم پذیری کشورها هم بر جری شدن سران این کشور افزوده است.

ذوالنوری با رد اتهامات بی پایه و اساس آمریکا در خصوص فعالیت­ های صلح آمیز هسته ­ای کشورمان گفت: دستاویز آمریکا برای وضع تحریم­ های ظالمانه علیه ملت ایران، فعالیت­ های هسته ­ای است اما صلح آمیز بودن فعالیت های هسته‌ای ایران در ۱۸ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است.

وی افزود: علاوه بر اینکه سلاح هسته ­ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد، براساس فتوای مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران، تولید و استفاده از سلاح­ های هسته­ ای حرام شرعی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اقدامات تنش ­زای آمریکا و انگلیس در آب ­های خلیج فارس گفت: امنیت خلیج فارس توسط کشورهای منطقه حفظ می ­شود و ورود سایر کشورها به این آب­ ها به بهانه حفظ امنیت کشتی­رانی و حمل و نقل، کمکی به ایجاد آرامش پایدار نخواهد کرد.

وی تلاش­ های آمریکا برای ورود رژیم صهیونیستی به خلیج فارس را محکوم کرد و گفت: ما نسبت به اینگونه تحرکات بی تفاوت نیستیم./ پایان پیام 

==========================================
» تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *