مخالفت مجلس با فوریت بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس

مخالفت مجلس با فوریت بررسی طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، با دو فوریت طرح اصلاح آئین نامه مجلس شورای اسلامی با ۶۹ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

همچنین پس از مخالفت نمایندگان با بررسی دو فوریتی طرح اصلاح آئین نامه داخلی مجلس، یک فوریت این طرح به رأی گذارده شد که با ۵۹ رأی موافق، ۷۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۰۸ نماینده حاضر در جلسه مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت.

مجتبی ذوالنوری به عنوان نماینده درخواست کننده دو فوریت اصلاح آئین نامه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مشروعیت نمایندگان مجلس به رأی مردم ارتباط دارد و نکته مهم اینجاست که مردم باید بتوانند بر نمایندگان نظارت داشته باشند و از آن ها مطالبه گری کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی مردم می توانند از نمایندگان مطالبه گری کنند که اطلاعات کافی و اشراف کامل نسبت به عملکرد وکلای خود در خانه ملت را داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر مردم از حضور و غیاب و ماموریت رفتن نمایندگان و نحوه شرکت کردن آن ها در رأی گیری های انجام شده در صحن مجلس اطلاع ندارند زیرا آئین نامه رأی را مخفی تلقی کرده است مگر در موارد خاص.

ذوالنوری ادامه داد: باید سامانه ای ایجاد شود تا موکلان بتوانند بر عملکرد نمایندگان خود در مجلس نظارت کرده و نسبت به کارنامه آن ها ارزیابی داشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعضا در رأی گیری ها حدود ۶۰ نفر از نمایندگان در رأی گیری شرکت نمی کنند، گفت: گاهی یک سال روی طرح یا لایحه ای کار می شود اما به دلیل عدم شرکت یک نماینده در رأی گیری همه زحمات به هدر می رود، مردم باید بدانند چه کسانی در تصمیم گیری های مجلس مشارکت دارند و نسبت به این اطلاعات، عملکرد نمایندگان را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی افزود: گاهی نمایندگان با سرعت و بنا بر اصرار رئیس جلسه در رأی گیری شرکت می کنند که به هیچ وجه رأیی که می دهند محققانه و عالمانه نیست به همین جهت قوانین مصوب مجلس بعضا گره از کار مردم باز نمی کند، اگر نمایندگان بدانند مردم نسبت به کیفیت رأی آن ها اطلاع پیدا می کنند، قطعا در رأی گیری ها با تحقیق و علم شرکت می کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی بیان کرد: موضوعی که برای مردم در اولویت است باید برای نمایندگان نیز در اولویت باشد و اگر نمایندگان به موضوعی که برای مردم مهم است رأی ندهند حقی را از مردم سلب کرده اند./ 

پایان پیام

==========================================
» تاریخ انتشار : ۶ شهریور ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *