اگر مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان نتواند نقش خود را در عرصه ساخت و ساز به درستی انجام دهد در حقیقت جان مردم به خطر خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در مراسم بزرگداشت روز مهندسی که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد در سخنانی با تبریک روز مهندسان به فعالان عرصه های مهندسی در استان و کشور اظهار داشت: مهندسان در رشته های مختلف دارای نظام های مهندسی هستند و البته برخی از رشته ها نیز فاقد این تشکل حرفه ای و صنفی اند که باید به این سمت حرکت کنند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماموریت های نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: دستگاه های مختلف باید نظام مهندسی ساختمان را در راستای انجام رسالت هایش یاری کنند.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: اگر مهندسان و سازمان نظام مهندسی ساختمان نتواند نقش خود را در عرصه ساخت و ساز به درستی انجام دهد در حقیقت جان مردم به خطر خواهد افتاد.

وی با اشاره به وقوع زلزله در کشورهای ترکیه و سوریه که با خسارت های مالی و جانی بسیاری همراه بوده افزود: اگر نظام مهندسی ساختمان نتواند رسالت خود را به درستی انجام دهد در این صورت جان مردم در خطر است و با وقوع زلزله هایی مخرب شاهد تلفات جانی و مالی خواهیم بود.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: زلزله ترکیه و سوریه باید مورد ارزیابی و کار کارشناسی و علمی قرار گیرد و مهندسان و متخصصان کشور باید از تجربه این زلزله برای پیشگیری و کاهش خسارت ها در حوادث مشابه استفاده کنند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر زلزله ترکیه در تهران رخ دهد تلفات بسیار زیادی خواهیم داشت گفت: در قم نیز بافت های فرسوده و گسل های زلزله وجود دارد که باید ساخت و سازها در مناطقی که در خطر و روی گسل زلزله قرار دارند بازنگری شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مصالح ساختمانی در کیفیت ساخت و سازها گفت: در برخی از مصالح ساختمانی از جمله بتن، استاندارهای لازم دیده نمی شود که همین امر موجب می شود شاهد بناها و ساختمان هایی کیفیت لازم را نداشته باشند.

حجت الاسلام ذوالنوری ابراز داشت: متاسفانه در زمینه نما و منظرشهری نیز مشکلاتی در قم وجود دارد و نماها متناسب با اقلیم و فرهنگ قم اجرایی نمی شود که در این راستا دستگاه های مسئول باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در راستای جلوگیری از تخلفات ساختمانی گاهی دیده می شود که مهندسان و نظام مهندسی به وظیفه خود که همان ارائه گزارش تخلف است عمل کرده اما شهرداری در زمینه برخورد با تخلفات اقدام قانونی لازم را صورت نمی دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در راستای اجرای طرح های مسکن از جمله طرح نهضت ملی مسکن و یا قوانین دیگر همانند جمعیت جوانی از مهندسان در خواست می شود تخفیفاتی لحاظ کنند که در این صورت حاکمیت نیز باید برای جبران کاهش درآمدهای مهندسان اقدامات جبرانی انجام دهد.

حجت الاسلام ذوالنوری تاکید کرد: با تخلفات ساختمانی باید برخورد قانونی از سوی دستگاه های مسئول صورت گیرد و امروز می بینیم برخی ها در ساخت و سازها نقشه مصوب را کنار گذاشته و نقشه اجرایی را پیاده می کنند که این امر موجب تغییر محاسبات خواهد شد و احتمال بروز آسیب در حوادثی همانند زلزله نیز دور از انتظار نخواهد بود.

حجت الاسلام ذوالنوری تاکید کرد: نظام مهندسی باید در زمینه کنترل ساخت و سازها با قوت به کار خود ادامه دهد و شهرداری نیز با آنان همراهی کند تا شاهد کاهش تخلفات در صنعت ساختمان قم باشیم.

وی عنوان داشت: قم به دلیل کمبود آب دارای مشکلاتی در زمینه کشاورزی است اما با این اوصاف نسبت به سایر استانهایی که درای آب بهتری هستند شرایط مناسبی دارد.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت نباید به فرهنگ قم آسیب وارد کند ابراز داشت: استان قم دارای جمعیت زیادی است و از سویی دیگر باید به دنبال ایجاد اشتغال نیز باشیم به همین دلیل ضرورت دارد به دنبال صنایع غیرآب بر که آلودگی های محیط زیستی نیز ندارند باشیم.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *