لادیسلاو بالاک سفیر اسلواکی در جمهوری اسلامی ایران با مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام ذوالنوری، لادیسلاو بالاک سفیر اسلواکی در جمهوری اسلامی ایران با مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اسلواکی را کشوری متفاوت از اتحادیه اروپا بر شمرد و گفت: « هرچند که اسلواکی کشوری اروپایی است اما نگاه راهبردی این کشور با اروپا متفاوت است و همانند بعضی از کشورهای این منطقه موانع و مشکل تراشی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است».

وی همچنین بیان داشت: « روابط بین ایران و اسلواکی گرم، دوستانه و دیدگاه مردم ایران نسبت به این کشور همواره مثبت بوده است».

ذوالنوری با اشاره به استنادات تاریخی اشکال تراشی بعضی از کشورهای غربی – اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «انگلیس از جمله کشورهایی است که در جنگ جهانی اول با ایجاد موانع و مشکلات اساسی باعث مرگ و میر ۹ میلیون ایرانی در اثر قحطی و گرسنگی شد».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌­های موجود دو کشور در روند تقویت روابط اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کامل همکاری و توسعه روابط با اسلواکی را دارد و بر این باور است که تقویت روابط و مناسبات می تواند به تحکیم مراودات کمک نماید».

وی در همین رابطه تأکید کرد: «مجلس شورای اسلامی در همه زمینه ها از ارتقاء تعاملات و همکاری با پارلمان اسلواکی استقبال می کند و تشکیل گروه های دوستی ـ پارلمانی از اهداف راهبردی مجلس شورای اسلامی برای فعال کردن مناسبات دو کشور است».

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حجم مبادلات دو کشور را کمتر از حد انتظار دانست و تصریح کرد: «دو عامل تحریم‌های خصمانه آمریکا و بیماری فراگیر کرونا ویروس موانع اصلی در کم رونقی روابط دو کشور است که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل های موجود توسعه تعاملات فیمابین وجود دارد».

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سیاست تحریمی آمریکا علیه مردم ایران را خصمانه و ظالمانه خواند و اظهار امیدواری کرد، انتظار می رود کشورهای اروپایی از سیاست زورگویانه و قلدر مآبانه آمریکا پیروی نکنند و در همین زمینه افزود: « تحریم­ها علیه ایران از سوی سازمان ملل وضع نشده است و منشاء این موانع از سوی آمریکا با فشار حداکثری دنبال می گردد و اگر این تحریمها علیه هر کشور دیگری وضع می گردید، تاکنون شالوده و بنیاد آن کشور از بین رفته بود».

ذوالنوری اسلواکی را دارای موقعیت ژئوپلتیکی خوبی در شرق اروپا بر شمرد و خاطرنشان کرد: «اسلواکی عاملی برای کمک به ما برای ارتباطات در اروپای مرکزی محسوب می شود و امید است تلاش­های سفیر در ایران منشاء استحکام فیمابین باشد».

وی همچنین اظهار کرد: «اسلواکی از طریق ایران می­تواند به شرق دسترسی داشته باشد و ارتباط اسلواکی با چین از طریق بندر « چابهار» میسر خواهد بود».

در این دیدار، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تقویت کمیسیون های مشترک اقتصادی پارلمان‌های دو کشور را باعث پیشرفت تعاملات و گفتگوهای فیمابین در حوزه های مختلف دانست.

وی همچنین گسترش روابط فرهنگی، اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: «شرایط آب و هوایی خاص ایران، فرصت مناسبی برای تقویت صنعت گردشگری و ارتقاء سطح مناسبات اجتماعی، فرهنگی بین دو کشور خواهد بود».

در پایان این دیدار، ذوالنوری با اشاره به موقعیت ایران در منطقه خاورمیانه از حیث منابع انرژی و سوق الجیشی تصریح کرد: « تروریست‌های تکفیری از سوی آمریکا و عربستان سعودی و بعضی از کشورهای اروپایی بوجود آمده اند و این گروه­‌ها نه تنها برای منطقه خاورمیانه بلکه تهدیدی برای اروپا نیز محسوب می گردند و ضرورت دارد که همه کشورها برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه کوشا باشند».

سیاه نمایی که رسانه های غربی از ایران نمایش می‌دهند با واقعیت بسیار فاصله دارد

لادیسلاو بالاک سفیر اسلواکی در جمهوری اسلامی ایران نیز اسلواکی را پل تبادل ایران با اروپا دانست و گفت: «ظرفیت بسیاری برای ارتقاء سطح روابط دو کشور وجود دارد و اسلواکی آمادگی کامل دارد که به جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف کمک کند».

وی همچنین تصریح کرد: «سیاه نمایی و تصویری که رسانه های غربی از ایران به نمایش می­گذارند با واقعیت بسیار فاصله دارد و باور دارم که اگر دنیا مسیر گفتگوی سازنده را بیاموزد، دنیای بهتری خواهیم داشت».

بالاک تأکید کرد: «تلاش داریم که روابط دو کشور از طریق پروژه های مشترک انجام شود و روابط پارلمانی دو کشور را مسیر درست، تأثیرگذار و شتاب دهنده در تعاملات فیمابین بیان کرد».

سفیر اسلواکی ، ایران را به عنوان گذرگاهی برای دسترسی به آسیای مرکزی قلمداد کرد و خاطر نشان کرد: «علاقمندیم که ایران نیز اسلواکی را به عنوان گذرگاهی برای ورود به اروپای مرکزی ببیند و با ایجاد تعاملات فیمابین، بین مردم دو کشور مناسبات و مراودات شدت گیرد».

وی همچنین متذکر شد: «نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو جانبه در حال تهیه است و آمادگی کافی برای تدارک و برگزاری دیدار ها وجود دارد».

در پایان این دیدار سفیر اسلواکی تصریح کرد: «تحریم‌­ها باعث تقویت و رشد ایران در ابعاد مختلف شده است و موانع و تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را در حوزه های گوناگون قدرتمند کرده است»./پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *